Vårdag

Idag har det varit en riktig vårdag! 10 grader varmt och jag har kunnat vara ute i bara en tunn fleecetröja och ändå varit varm, lovely! När man fått såna här dagar är det riktigt plågsamt med bakslag, jag klarar inte av kyla in efter det här.

Dagen började med lite tråkigt fix inne men vid halv elva gick jag och Dixon på en promenad. Kalle var iväg och köpte grindar till gårdarna som han hittat på Blocket så jag satte igång med mitt projekt för dagen, att lägga sten runt planteringsbänkarna. När Kalle kom tillbaka så hjälptes vi åt med gårdarna. Det är svårt, tungt och klurigt men kommer bli sjukt bra. Just nu ser det ut som vi förbereder oss för en zombieapokalyps.

image

image

Dixon la sig mitt i solen och sov, som han njöt! Första gången som han fått känna av värmen från solen. På eftermiddagen återgick jag till mitt projekt med stenarna. Vi har massor med sten så jag tog alla platta jag hittade, grävde lite och la ut dem. Sen kom jag på att jag skulle göra en gång från planteringsbänkarna som går mot framsidan och en liten stentrapp. Jag hann gräva ur gången (med en liten planteringsspade då Kalle använde den stora spaden) och sen lägga två tredjedelar av stenarna. Tänkte fortsätta imorgon och lägga de sista och sen bygga på stentrappen.

image

image

image

image

Kalle bara skrattar åt mina infall att göra saker. Jag gör ju inte som man ”ska” utan jag bara gör. Jag vet att det är snett och vint och säkert fult men jag tänker mig att när det får sätta sig och gräset börjar växa och blir fint runtom så ser det snyggare ut. Att bygga med sten är jätteroligt tycker jag. Jag presenterade en ide om en grill jag vill göra men Kalle verkade inte jättetaggad, han såg mest nervös ut. Jag får nog göra den i smyg.

Vecka 5 : Pass 1

Ny vecka, nya tag! Idag har jag varit på samordnarträff mellan 10 och 12 och därefter jobb till 19 så klockan ringde tidigt för att jag skulle hinna ut på veckans första pass.

DISTANS
8km – behaglig fart, 5:45 – 6:30 min/km

Det var riktigt skönt väder ute den här morgonen och en halvtimme efter att jag klivit upp ur sängen så hade jag svept en halv chunkey monkey shake och gav mig iväg. Kroppen kändes lite trött i början men pinnade på och jag hade inga problem att hålla tempot. Det är verkligen himla skönt att få börj dagen med att träna, känslan i kroppen är underbar. Jag vet att det låter klyschigt och fånigt hurtigt men det är ju faktiskt så.

Åtta kilometer, 48 minuter, 5.53 min/km. Vecka 5 är igång.

image

Helgen som gick

Vilken underbar helg det varit! Riktig vårväder, varmt och soligt och vi har varit ute jättemycket. På lördag eftermiddag så fick alla pelargonerna ny jord och sticklingarna planterades. Fönstrena är nu fulla av krukor och jag längtar tills de går att sätta ut. På kvällen åt vi god mat och kollade, som ni vet, på mello.

image

Kalle har jobbat med att bygga på hund- och kaningården hela helgen och det kommer att bli så himla bra. Ska bli så roligt att få nya kaningårdar, superpepp på det. Jag har fixat iordning pallkragarna så de är redo att odla i när värmen kommer. Jag krigar ju mot mördarsniglar varje sommar och vi har så sinnessjukt många och jag har testat massor av saker. Salt regnar bort, kaffesump funkade inte, koppartråd gick inte heller och att plocka sniglarna har jag inte tid med, då skulle jag få ta tjänstledigt för det skulle ta flera timmar varje dag. I år har jag byggt ramar till kragarna och ska testa det här, plus vara ute i god tid och lägga ut gift där de flesta sniglarna är.

image

Sen så är det bara att fundera på vad jag ska odla. Sallad, dill och persilja har jag bestämt mig för iallafall. Det är så roligt att fixa iordning i trädgården när våren kommer, tyvärr finns det inte så mycket tid för innegrejerna jag vill göra. Har ju massor av fint tyg att sy mössor av och sjukt många byxor som behöver lappade knän…

Vecka 5

Vecka fyra passerades utan problem och alla pass gick väldigt bra förutom det korta distanspasset som kändes skit. Veckan summerades till 33,5 kilometer och nu siktar vi på nästa vecka!

VECKA 5

Distans
8km – behaglig fart, 5:45 – 6:30 min/km

Intervall
Uppvärmning 2km. Koordinationslopp 4x80m. Gång tillbaka. 3x8min med 2,5 min vila. Fart 5:15 – 5:45 min/km. Nedjogg 2km

Långpass
Långpass 18km-21km. Lugn fart, ej snabbt. Det viktigaste är att springa igenom passet.

Bara tre pass nästa vecka vilket passar bra då jag jobbar hela helgen och inte får till några pass då. Jag siktar på att springa måndag, onsdag och fredag och lägger nog långpasset på onsdagen. Ska klura ut något kul ställe att springa på.

image
Bildkälla

Fiskpaket

Igår åt vi en riktigt god middag som jag tänkte tipsa om, fiskpaket. Enkelt, gott och går att variera med precis de ingredienser man själv gillar bäst. Så här gör jag mina:

FISKPAKET

Torsk
Lax
Sockerärtor
Cocktailtomater
Purjolök
Paprika
Dill
Citron
Vitt vin
Smör
Salt
Vitpeppar

Dela fisken i tärningar och hacka upp alla grönsaker. Lägg sen två bitar folie på varandra, ringla lite flytande smör på och lägg sen på fisken. Salta och peppra. Lägg sen på grönsakerna och en skiva smör, 20-25 gram ungefär. Salta och peppra på smöret, pressa över citron och häll på en skvätt vitt vin. Gör sen ett tätt paket som sätts in i ugnen i ungefär 20 minuter på 200 grader. Servera med ris eller potatis. Gott att göra på grillen också och då kan man lägga i förkokt, skivad potatis direkt i paketet.

image

image

Mello

Ikväll har vi, wait for it… Sett på mello! Ja nu har helvetet frusit till is, grisar flyger och så vidare. Jag och Kalle tittar knappt på tv och vi tittar aldrig på sånt som ”alla” tittar på som mellon, Idol, fotbollsmatcher och sånt. Men så kom Nemo hem en dag och sjöng ”för vi ska bada nakna på Sergels Toooorg” och tyckte det var en jätterolig låt och då bestämde jag att på lördag blir det mello för samtliga i familjen. Alla andra ungar har koll på de där låtarna som sen spelas på discon och på förskolan men våra barn har inte en susning, men nu är det ändring! Jag hade inte hört något låt innan men tycker helt klart att rätt låt vann. Vilken gullig kille den där Frans, älskade hans engelska uttal.

image
En random bild från igår. Tjabo väntar på att dumbommen ska gå och lägga sig.

Vecka 4 : Pass 4

Igår kändes löpningen så himla tung att jag bestämde mig för att ta veckans sista pass imorgon men när jag vaknade så var det med en otrolig energi och jag kände ett riktigt springsug! Då är det bäst att passa på och för att slippa vänta på en stor frukost som skulle sjunka så testade jag att göra en chunkey monkey shake och den funkade utmärkt att springa på. Gav bra energi och jag kunde springa väldigt snart efter att jag druckit den. Så jag gav mig av på veckans fjärde pass som såg ut såhär:

TEMPO

1 km uppvärmning.
3 km i tröskelfart (5:25-5:45 min/km).
4 km snabbdistans i tävlingsfart (5:15 min/km).
2 km nedjogg.

Jag var lite nervös för det här passet för att det kändes så tufft men det gick skitbra och jag hade ett grymt flow! Så märkligt hur ett långsamt sexkilometerspass i skogen kan vara så jobbigt och nästa dag går ett tempopass på en mil sjukt bra.

Det var så härligt ute i förmiddags och det kändes som att det var tidigare än var det var. Jag gav mig av strax efter nio och då var det dimmigt och en halv minusgrad och när jag kom hem hade solen börjar kika fram. Klockade stannade på 10 kilometer på 55 minuter, kändes mycket bra.

Jag fick verkligen en kanonstart på dagen och ännu bättre var att jag förberett ett glutenfritt lantbröd som fick jäsa när jag var ute och gräddades när jag var i duschen och sen åt vi en sen men väldigt god frukost.

image
Jag tror alltid att jag ska glömma sträckor och tempon under passet så idag tog jag med en ”fusklapp”.

Fredagkvällen

Igår blev det en sån där härlig fredagkväll. Lugnt familjemys där alla var sams och vi åt god mat. Nemo åkte i all hast på disco med en kompis och hade jätteroligt. Han var lite deppig på eftermiddagen efter gårdagens sprayburksincident. Det är bra med Nemo, han tar verkligen till sig när han gjort fel och lär sig något av det. Innan discot bytte han om till skjorta och så ville hn ha håret halvuppsatt ”som alverna i Sagan om ringen”. Jättego är han och så himla fin.

image

Vi som blev kvar hemma åt sjukt goda lammfärsburgare fyllda med cheddarost och till det friterade vi lökringar och mozzarellasticks i Air Fryern. Oh my god så gott, blir hungrig bara jag tänker på det! När Nemo kom hem bäddade vi ner oss i sofforna och tittade på en film. Eller, jag sov genom filmen då jag var så sjukt trött men det var mysigt ändå. Nattade barnen sen och Kalle sov i soffan en stund och jag tittade på Walking Dead.

Typiskt bra fredagkväll! Hur ser era bästa fredagkvällar ut?

Vecka 4 : Pass 3

Både i onsdags och idag har jag kunnat springa i tunna funktionskläder och utan nåt på öronen. Idag var det riktigt vårväder med strålande sol och blå himmel. Jag körde veckans tredje pass:

DISTANS

6 kilometer, lugnt tempo.

Jag är SÅ glad för att jag stressade och hann intervallerna i onsdags för idag hade inte varit en bra dag för ett tufft pass. Jag var trött, kroppen seg och magen svullen. Blä. Jag tuffade på i ett väldigt lugnt tempo i skogen och njöt av de torra stigarna som luktade barr och som ger mig världens flashbacks men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är jag minns.

Väldigt glad för att passet inte var längre än 6 kilometer, det tog mig ändå 40 minuter men det är ju faktiskt tiden man är ute som räknas. Eller hur?

image

TGIF

Fredag idag, så härligt! Jag jobbar men bara till 11 och sen ska jag handla och så ska jag springa en tur innan det blir fredagsmys. Jag har varit borta varje kväll hela veckan så det ska bli härligt att få vara med familjen ikväll.

Igår när jag var borta så ringde Kalle och berättade att Nemo och ett annat barn hade varit ute och hittat en sprayburk och sprayat ner en massa saker, bland annat sig själva. Nemos jacka har nu röd färg som inte gick bort i tvätten och likaså en av mössorna jag sytt, hans handskar och skor. Det var även ett av våra trädgårdsbord som det var sprayat på och jag blir både ledsen och arg och det tar mycket energi. Jag vill inte ha rödsprayade utemöbler! Det blir ett sånt jäkla projekt att återställa allt, om det ens nu går, och sånt stressar mig något enormt. Barnen hade fått en tillsägelse innan också vilket gör mig ännu mer irriterad, att de ändå gjorde det.

Imorse när jag kammade Nemos hår så var mycket av håret ihopklibbat av den jävla röda färgen. Han tvättade håret igår men det gick inte bort och jag blir jäkligt ledsen om han ska behöva klippa håret nu för det här. Han är så fin i sitt hår och tycker om det långt.

Så även om jag är på gott fredagshumör så blir jag sjukt irriterad av att tänka på den här sprayburkshistorian.

image