Risig

Usch, idag är jag riktigt risig. Vet inte hur mycket som är förkylning och hur mycket som är trötthet men jag är tjock i halsen och typ öm i kroppen. La mig och sov när jag kom hem en stund och sen gick jag och Dixon på en promenad i solen när Kalle och barnen åkte på simskola.

När jag kom hem från jobbet höll Kalle och vår granne Magnus på att slutföra bygget av ett bord som påbörjades för över en månad sen. Ett jättefint, gediget bord byggt på delar av gamla kistor, stolpar och ekplankor. Riktigt fint blev det och nu är jag superpepp på att göra iordning matrummet. Jag fixade ju väggarna för ett tag sen och så har vi köpt massa snygga prints som ska få ramar och komma upp på väggarna. Nya lampor till fönstren och taket ska också inhandlas. Det är så himla roligt att göra om hemma, även om jag får lite ångest över att det inte går lika snabbt som jag vill..

image

Vecka 6

Och så har vi kommit till vecka 6 i träningsschemat och det ser ut såhär:

Distans
8 km, behaglig fart från 5.45-6.30 min/km. Känns kroppen bra kan man springa på lite snabbare men känns det tyngre så är det bara att köra lugnt igenom.

Intervall
Uppvärmning 2 km, koordinationslopp 4*80 m. 4 * (3min-2min-1min) med en minuts vila mellan varje intervall och sedan 3 min serievila för att dricka, vila och stretcha. Försök få det att gå snabbare för varje serie. Fart 5.15-5.35 min/km.

Distans
10 km löpning. Kring 55-60 min.

Långpass
14 km. Lugnt inledningsvis och känns kroppen bra kan du öka efterhand. Dock ingen snabbdistans, god känsla hela vägen.

Bra vecka, rätt så tuff men det ska nog gå!

image
Bildkälla

25,5 H

Jag började jobba 8.30 imorse och skulle egentligen slutat nu men då vi har kris med många sjuka så ska jag jobba natten och jobba till 10 imorgon. Slitigt med ett så långt pass men i gengäld blir jag ju ledig imorgon, skulle egentligen jobbat 8.30 till 19.30 då med. Och just den här helgen är det väldigt välkommet då mina föräldrar kommer imorgon och det är roligt att vara hemma då.

Trots kaoset har det varit en rätt så lugn dag men jag börjar känna mig risig, igen! Helt sjukt är vad det är. Jag vill verkligen inte bli sjuk nu för det sabbar hela träningsschemat. Håll nu tummarna för att jag klarar mig och är fit for fight på måndag. Tycker det är lite märkligt att jag får ont i halsen och blir förkyld ungefär var fjärde vecka, gör jag något fel? Ska nog ringa VC på måndag om jag verkligen blir dålig.

Men först ska jag kämpa mig igenom det här 25,5-timmarspasset, bara 14 timmar kvar nu!

image

Guilty Pleasure

Har ni något Guilty Pleasure? Det har jag.. När jag blir riktigt sugen på något men inte har något hemma för att stilla suget med så vispar jag grädde som jag äter med sockerfri chokladsås. Grädde och sås bara, rätt upp och ner. Så galet gott. Jag älskar grädde men vet att många tycker att det är jätteäckligt. Ibland lyxar jag till det med banan också, då blir det som marängswiss fast utan glass, maränger och socker..

image

Vecka 5 : Pass 3

Imorse var det dags för sista passet den här veckan. Klockan ringde innan sju för att jag skulle hinna innan jobbet.

INTERVALL
Uppvärmning 2km.
Koordinationslopp 4x80m. Gång tillbaka.
3x8min med 2,5 min vila. Fart 5:15 – 5:45 min/km.
Nedjogg 2km

Igår hade jag ont i högra hälen efter långpasset i onsdags och det har oroat mig lite. Jag kände efter imorse när jag vaknade och jo, ont gjorde det fortfarande men jag tänkte att jag testar och ser hur det känns. Gav mig av tjugo över sju och hälen kändes av en del när jag sprang och när jag kom till en nedförsbacke gjorde det så pass ont att jag fick fundera på om jag skulle avbryta. Men när jag kom till en uppförsbacke så kändes det bättre och även när det var plant så jag fortsatte. När jag värmt upp och kört koordinationsloppen och börjar på intervallerna så kände jag inte av hälen ett dugg och nu ömmar den lite bara, mycket mindre än igår och imorse. Jag hoppas verkligen att det kommer att gå över.

Intervallerna idag gick bra, jag kände i benen att de var trötta efter onsdagens långpass och en till vilodag hade inte skadat men jag jobbar hela helgen så det fick bli så här. Det gick bra iallafall, inga problem att hålla tempot och när jag var klar stannade klockan på 10 kilometer på ganska precis en timme. Vecka 5 summeras till 38,5 kilometer och det är inte illa pinkat för att vara på bara tre pass.

image

Sälen, Here I come!

Igår kväll på jobbet plingade det till i messenger-appen och Ida skrev: Hej Linnéa! Om du är sugen på fjällmara så tänker nog jag, Rund är också en form-Malin och Mari (Doitforyourself.shapemeup.se) dra till Sälen och springa den 27 augusti. Vore grymt om du hängde på!!

Och sekunden efter befann jag mig i en gruppchat med Ida, Malin och Mari och innan jag visste ordet av hade jag sagt ja! Shit vad roligt och spännande, ett riktig äventyr med ett fjällmaraton! Fast jag är inte hundra på om jag ska springa hela maran eller köra halvan. De andra ska köra halvan och det vore ju kul att köra ihop.. Och sen är det ju i fjällen, det är ju en mycket större utmaning än en mara på asfalt. Kanske jag kör halvmaran och så får 2016 bli mitt halvmara-år och 2017 bli maraton-året? Sen så tänker jag att när jag åkt så långt borde jag gå all in? Å andra sidan vet jag ju hur jag mådde efter förra gången jag sprang maraton och det var inte sjukt roligt och då fick jag ändå sätta mig i en bil och åka rakt hem. Efter fjällmaraton tänkte vi gå på bankett och det kanske jag inte pallar efter ett maraton? Jag ska klura på det tills imorgon tänker jag. Fler som är sugna? Lina ska springa och kanske Camilla. Vilken bloggträff det kommer bli!

image
Bildkälla

Jajamän det kommer jag bli! Du med? Klicka här för mer info.

Förebilder

Den här veckan är det min tur att välja tema här på Running Life och jag har valt att alla ska berätta om sina förebilder inom träning.

När jag tänker på förebilder inom träning så tänker jag direkt på tre personer som jag beundrar och som har inspirerat mig.

1. KATHRINE SWITZER

image
Bildkälla

Kathrine Switzer är löparlegenden som 1967 fullföljde Boston Marathon som första kvinna – trots att funktionärerna gjorde allt i sin makt för att få bort henne från loppet. Jag har skrivit ett länge inlägg om henne HÄR. Såklart att hon får toppa listan, det är hon som banat väg för kvinnor och löpning och mycket är tack vare henne. Om hon inte sprungit det där maratonet, hur hade historien sett ut då?

2. MARTINA HAAG

© 2012 Fotograf Anna-Lena Ahlström +46-709-797817
Bildkälla

Jag har alltid tyckt om och läst Martina Haags böcker och när jag började springa så fanns det väldigt mycket om Martina och hennes löpning att läsa. Hon är inspirerande för att hon ör en vanlig människa som börjat springa från scratch och som går att relatera till. Hennes bok Heja Heja är en superbra och peppande bok när man börjat springa.

3. LINA

image
Bildkälla

Running Lifes egen Lina är också en av mina förebilder. Sen vi sprang Immeln Trailrun ihop så beundrar jag henne något enormt. Vilket pannben den tjejen har, och så jäkla glad och peppig. På slutet var hon som en maskin som bara malde på, sjukt coolt.

Vilka är era träningsförebilder?

Aptiten

Igår kväll åt vi så sjukt god mat, jag hade kunnat äta hur mycket som helst. Det är något med att springa långt som gör att jag blir så galet hungrig, fast inte på ett jobbigt sätt utan så att jag verkligen längtar efter ”ordentlig” mat och vill fylla kroppen med bra grejer. Jag blir inte alls sugen på skräpmat eller sötsaker utan vill ha en rejäl måltid och det lagade jag igår. Älgfärsbiffar med klyftpotatis och tzatziki, och en sallad med fetaost. Jag njöt så av maten och åt mycket men inte så jag mådde dåligt utan jag gav precis det min kropp ville ha.

Konstigt inlägg kanske, men för någon med en slags ätstörning är det häftigt med insikter och känslor kring mat och hunger.

image

Vecka 5 : Pass 2

Idag var det dags för långpass i schemat och vilken dag att få springa långpass på! Strålande sol och rymt och skönt. Jag fick inviga ultravästen för säsongen för att kunna ha med mig vatten. Laddade upp med en stor och mumsig frukost och gav mig av på långpasset som såg ut såhär:

LÅNGPASS
Långpass 18km-21km. Lugn fart, ej snabbt. Det viktigaste är att springa igenom passet.

Jag bestämde mig för att springa ut på 102:an mot Skurup för att sen vika av på mindre vägar mot Genarp, vidare mot Häckeberga, sen mot Skurup igen för att tillslut springa 102:an tillbaka till Veberöd. Det sägs ju att Skåne är så himla platt men åt Skurupshållet är det riktigt backigt och jag knatade på och det gick faktiskt skitlätt att springa idag. Det var bara på väg tillbaka mot Veberöd när jag sprang uppför Stenberget som jag fick gå sista biten. Den backen är lå-hå-håååååååång, säkert en kilometer och ganska brant så där fick jag känna mig besegrad.

Kommer ni ihåg att jag skrev om när jag sprang längs samma väg förra året och en man styrde sin bil mot mig så jag fick hoppa i diket? Idag hände samma sak!! I bilen satt två gubbar i övre medelåldern och föraren styrde mot mig för att precis framför mig svänga undan. Vad fan är det med män och bilar/vägar?? De hade inget möte och jag såg att de tittade på mig, jag försöker att alltid möta bilisternas blick när jag springer på lite större vägar. Men mansgrisarna klarar väl inte av att någon kommer och SPRINGER, på DERAS VÄG där de kör med SIN BIL. Gud så irriterande.

Jaja, hem kom jag i ett stycke iallafall. Stoppade klockan på 20,5 kilometer och tiden blev 2 timmar och fem minuter med ett tempo på 6.08 min/km. Riktigt bra jobbat för att vara så backigt och ett träningspass, jag är grymt nöjd och min kropp känns stark och löpningen känns bättre än på väldigt länge. Jag är övertygad om att eftersom jag har ett tydligt mål och ett träningsschema att följa så får jag flow och blir pepp. Jag gillar variationen och de tydliga direktiven, funkar riktigt bra för mig!

image

image

image

image

Nej men SD är inget rasistiskt parti…

Ni som tycker att alla har rätt att rösta på vad de vill och att ingen är en sämre människa för det, eller ni som hävdar att Sverigedemokraterna absolut inte är ett rasistiskt parti, har ni läst det här?

image

Det är sånna här människor ni lägger er röst på! Mirijam skrev så jävla bra på Facebook igår och jag håller helt med.

Hör jag en till kommentar i stil med ”fast det går att hitta skit om politiker från alla partier om man gräver lite” så skriker jag rakt ut. Kan inte för mitt liv förstå hur svansen klarar av att ignorera sådana här uttalanden från sina politiker gång på gång på gång. SD är ett rasseparti och röstar man på dom så är man antingen likadan själv eller för korkad för att fatta det. Hittar ingen annan förklaring.