Idag var det dags för långpass i schemat och vilken dag att få springa långpass på! Strålande sol och rymt och skönt. Jag fick inviga ultravästen för säsongen för att kunna ha med mig vatten. Laddade upp med en stor och mumsig frukost och gav mig av på långpasset som såg ut såhär:
LÅNGPASS
Långpass 18km-21km. Lugn fart, ej snabbt. Det viktigaste är att springa igenom passet.
Jag bestämde mig för att springa ut på 102:an mot Skurup för att sen vika av på mindre vägar mot Genarp, vidare mot Häckeberga, sen mot Skurup igen för att tillslut springa 102:an tillbaka till Veberöd. Det sägs ju att Skåne är så himla platt men åt Skurupshållet är det riktigt backigt och jag knatade på och det gick faktiskt skitlätt att springa idag. Det var bara på väg tillbaka mot Veberöd när jag sprang uppför Stenberget som jag fick gå sista biten. Den backen är lå-hå-håååååååång, säkert en kilometer och ganska brant så där fick jag känna mig besegrad.
Kommer ni ihåg att jag skrev om när jag sprang längs samma väg förra året och en man styrde sin bil mot mig så jag fick hoppa i diket? Idag hände samma sak!! I bilen satt två gubbar i övre medelåldern och föraren styrde mot mig för att precis framför mig svänga undan. Vad fan är det med män och bilar/vägar?? De hade inget möte och jag såg att de tittade på mig, jag försöker att alltid möta bilisternas blick när jag springer på lite större vägar. Men mansgrisarna klarar väl inte av att någon kommer och SPRINGER, på DERAS VÄG där de kör med SIN BIL. Gud så irriterande.
Jaja, hem kom jag i ett stycke iallafall. Stoppade klockan på 20,5 kilometer och tiden blev 2 timmar och fem minuter med ett tempo på 6.08 min/km. Riktigt bra jobbat för att vara så backigt och ett träningspass, jag är grymt nöjd och min kropp känns stark och löpningen känns bättre än på väldigt länge. Jag är övertygad om att eftersom jag har ett tydligt mål och ett träningsschema att följa så får jag flow och blir pepp. Jag gillar variationen och de tydliga direktiven, funkar riktigt bra för mig!



