Pitavåfflor med getost

Det här åt vi i veckan. Nemo med ost och ketchup, Leon med kyckling och ost, och Kalle la till kyckling på sin, jag åt som det står i receptet.

image

PITAVÅFFLOR MED GETOST
2 portioner

2 pitabröd
2 strimlade salladslökar
Olivolja
Grovhackad ruccolasallad
Halverade körsbärstomater
Chevreost

Dela bröden i en undre och en övre halva. Fäs löken mjuk i oljan. Blanda ner ruccolan och låt den mjukna någon minut. Fördela blandningen på de undre brödhalvorna. Lägg på tomater och ost, täck sedan med den övre brödhalvan. Hetta upp våffeljärnet och pensla med olja. Grädda ett bröd i taget tills osten börjat smälta och bröden fått färg.

image

Bästa dagen

Ni vet när man planerat en dag och har höga förväntningar på hur den ska bli och oftast blir det tvärtom och bara skit? Så blev det INTE idag! Det har varit en himla bra dag och barnen, speciellt Nemo, har varit så glad hela dagen.

Efter avslutningen åkte vi hem och bakade chokladbollar, vanliga och sockerfria. Sen åt vi lunch, jag gick en sväng med Dixon och sen åkte vi till Tomelilla och barnens favoritaffär – Bo Ohlsson. De hade tagit 420 kronor var av sina sparpengar och det var inte lätt att välja Lego. Vet inte hur länge vi stod där.. Men tillslut föll valet på varsitt paket Lego och så la de ihop resten av pengarna till ett Skylanders Superchargers och en gubbe till spelet. Sjukt nöjda barn! Jag köpte lite choklad, inslagspapper (som jag glömde där..) och ritblock.

image

När vi kom hem byggdes det Lego och vi fikade och sen blev det lite utelek tills vi cyklade in till byn och åt på Puben tillsammans med grannarna. Sen blev vi bjudna på sommarlovsfika och nu myser vi i soffan, trötta och nöjda med dagen.

image

image

image

image

Dramatisk skolavslutning

Nu har vi varit på nemos allra första skolavslutning. Så himla stort det känns. Jag bytte ju pass för att kunna vara ledig då jag vill göra det till en speciell händelse för barnen och hoppas kunna göra det varje år. Och första avslutningen kommer vi ju definitivt minnas..

Precis innan första klassen skulle gå upp och sjunga så hör jag en tung duns och ser en äldre man ligga framstupa på marken. Det var så sjukt obehagligt, ljudet av en kropp som föll handlöst. Och innan min hjärna faktiskt kopplade vad som hänt. Han missade några stenplattor tack och lov och landade på gräset men blödde ändå massor i ansiktet. Många barn blev rädda och grät och mannen föll precis bredvid där barnen skulle uppträda. Han återfick medvetandet och ambulansen kom med sirener på och hämtade honom. Jag hoppas verkligen han blir okej igen. Tyckte så synd om hans barnbarn som behövde se det.

Alla klasser fick sjunga sina sånger och det blev bra tillslut. Efteråt gick vi till klassrummet och gav fröknarna presenter och fikade. Nu är vi hemma, har bakat chokladbollar och ska äta lunch och gå med Dixon och sen drar vi vidare till Bo Ohlsson på sommarpresentsjakt.

image

image

Pasta med pesto och sparris

I måndags lagade jag den här riktigt goda vegetariska pastan. Är väldigt inne på vegetariskt för tillfället och eftersom jag var själv hemma fick jag tre härliga matlådor av det som blev över.

image

PASTA MED PESTO OCH SPARRIS

400 gram pasta
1/2 stor burk eller 1 liten burk med basilkapesto
smör eller olivolja
1 knippe sparris
salt & peppar
Toppa med grovhackade valnötter

Koka pastan enligt anvisningar på förpackning. Skär upp sparrisen i lagom stora bitar, och fräs den mjuk i smör.
Häll bort pastavattnet, och vänd ner peston. Rör sedan ihop med den frästa sparrisen.
Strö över valnötter och servera. Det är också gott att riva över parmesan.

image

Munsår

Jag tänkte att jag skulle springa idag då jag jobbar hela helgen men vad vaknar jag upp med? Halsont, tungt huvud OCH början till ett munsår! Det är fan mitt värsta alltså, hatar när läpparna gör ont, är spända och blir deformerade. En sommar för typ fyra år sen brände jag läpparna totalt och fick jordens munsår. Både över- och underläpp hade flera stycken och det gjorde så ont och jag såg hemsk ut. Och så skulle jag på arbetsintervju, mådde så dåligt och ville avboka men gick ändå och fick jobbet. Nu hoppas jag att det här munsåret inte blir så farligt.

Jag ska till jobbet lite senare men tänkte hinna med lite städning och annat hemmapyssel innan. Och imorgon är det skolavslutning! Nemos allra första och jag har bytt bort mitt jobbpass så att jag kan vara med och så ska hela dagen bli ett stort fir helt efter barnens önskemål. Det börjar med avslutning i skolan och lite fika och sen åker vi hem och käkar lunch och sen bär det av till Bo Ohlsson och barnen ska ta med sina sparade pengar och få köpa något. Sen åker vi hem och fikar och på kvällen ska vi cykla in till byn och äta pizza. Det kommer bli en kanondag!

image

Halloumiwrap

Jag hade en halv halloumiost kvar från lunchen igår och freestylade ihop en riktigt god och mättande wrap. Wraps är mitt nya, så himla smarrigt och enkelt att fylla med godsaker.

image

HALLOUMIWRAP

Halloumiost
Tortillabröd
Sallad
Rödlök
Gurka
Tomat
Avokado
Sockerärtor
Sås

Skiva halloumin i stavar och stek tills de fått fin yta. Fördela grönsaker och halloumin på ett tortillabröd och ringla någon god sås över. Vik ihop och ät genast.

Jag gjorde en Rhode Island-sås till men den blev lite för stark för att smaka Rhode Island men gott ändå.

RHODE ISLAND-SÅS

2 dl gräddfil
2-3 msk chilisås (mer eller mindre beroende på hur stark du vill ha såsen. Kan även bytas ut mot ketchup)
2 msk majonnäs
2 tsk saft från pressad citron
1 nypa socker (det uteslöt jag)

Blanda ihop alla ingredienser och låt stå kallt en stund innan servering.

image

Sjukt opepp

Imorse när jag vaknade hade jag lite ont i halsen. Hade inte ont i halsen igår kväll och blev irriterad över att det sabbade ännu en dag för spring. Men efter ett par timmar försvann halsontet så jag gav mig ut ändå.

Vid det laget hade jag hunnit bli sjukt opepp på att ge mig ut. Det är som att jag måste ut och springa det första jag gör för annars tappar jag motivationen. Jag tycker det är så härligt att springa på kvällen men tycker det är mentalt jobbigt att ha det framför mig. Konstigt.. Det har väl blivit så då jag jobbar kvällar och tränar framför allt på förmiddagar.

Idag är det inte alls så fint väder, mulet, lite ruggigt och 17-18 grader och det var perfekt att springa i. Kroppen svarar på ett helt annat sätt och det var så skönt att springa. Mestadels skog men kanske tre kilometer asfalt och rundan slutade på åtta kilometer.

image

Full pool

Idag blev poolen äntligen full med vatten. Men pumpen funkar inte såklart.. Tänkte att jag får åka och köpa en ny men supersnälla Emma hade en jag ska testa och då hon druckit vin så cyklade hon med den till Jörgen så han kan ta med den till Veberöd imorgon. Så himla snällt.

Men poolen har använts ändå idag, Nemo och Leon har haft varsin kompis här och de badade trots att vattnet inte var speciellt varmt. Vilket tempo de har alltså, men de funkar bra ihop och det är härligt att se att barnen har så bra kompisar.

image

image

De hängde en del hos kaninerna och fick döpa nya lilla kaninen – Julia fick hon heta. Julia fick även träffa Opie och Tusan. Så gulligt, Julia är typ lika stor som Opies öra.

image

image

Nu är det dags att sova känner jag. Var så trött imorse så lite fler sömntimmar vore inte helt fel.

Sommarlunch

Här kommer ett tips på en riktigt god och snabblagad sommarlunch. Lite lagom i värmen och känns fräsch och mättande.

HALLOUMISALLAD

Halloumi
Sallad
Tomat
Gurka
Sockerärtor
Hallonbalsamico
Solroskärnor

Skiva halloumin och stek tills den är mjuk och har fått en fin yta. Hacka grönsakerna och lägg upp allt snyggt på en tallrik. Ringla över balsamicon och strö över solroskärnorna. Servera genast.

image

Stressiga drömmar

Okej, jag vet att det är sinnessjukt tråkigt att höra om vad folk har drömt men inatt har jag stressat så jag är helt slut! Jag hadebokat en resa till familjen, en vecka på Mallorca. Trodde vi skulle åka en måndag men på söndagen när jag kollade så hade redan avresan varit! Sån panik alltså. Ringde resebolaget och för 1000 kronor kunde de låta oss åka dagen efter så det körde vi på. Men så hade jag glömt ta ledigt från jobbet! Jag jobbade bara två dagar den veckan och när jag ringde jobbet skulle jag visst varit där och de undrade vart jag var så jag fick Evelina att hitta på något och ljuga mig ledig till chefen.

Alltså, drömmar där jag missar något eller är sen är så jäkla stressiga! Jag vaknar och är helt slut sen. Tack och lov var det bara en dröm och om jag bokar en resa framöver ska jag se till att ta ledigt i tid och ha stenkoll på avresedatumet.

image
Älskar jumpsuits, vill ha det varje dag! Den här snygga är från HM.