Nationaldagen

Så himla fort dagarna går! Har ni varit lediga och firat nationaldagen idag? Jag har jobbat och inte firat, jag gillar ju annars att fira allt möjligt men nationaldagen har aldrig känts så speciell.

Jag bytte mitt kvällspass mot ett dagpass idag och slutade klockan tre. Kalle och barnen är i Agusa och jag tog en sväng till Plantagen efter jobbet. Köpte en klätterros att ha utanför hönsgården, rabarber, murgröna och en doftpelargon. När jag kom hem tog jag ett glas vin och pysslade med mina växter, lagade mat och lite sånt härligt. Nu på kvällen har jag haft lilla kaninen ute och varit hos hönorna.

Nu är Kalle och barnen på väg hem och jag ska göra en kopp te. Hade tänkt springa idag efter jobbet men har haft ont i halsen sen i lördags, så jäkla trist.

image

image

Ost- och squashbiffar

Förra veckan gjorde jag de här vegetariska ost- och squashbiffarna som jag tyckte riktigt mycket om. Goda, smakrika och enkla att göra. Jag kommer definitivt göra en laddning att ha i frysen, perfekt till matlådor.

OST- OCH SQUASHBIFFAR

2 mindre Squash/Zucchini
2 tsk salt
80 g riven smakrik ost (jag tog mer, hela påsen)
2 msk Aman Prana kokosmjöl
1 ägg
ev. salt och svartpeppar
smör/olja
chiliflakes efter smak

Riv squaschen och lägg på kökshandduk. Salta och låt vätska ur i ca 10min. Krama ur vätskan med hjälp av handduken (Knyt ihop som en säck och vrid om)
Blanda i resterande ingredienser och forma biffar. Stek på medelvärme några minuter på varje sida, vänd försiktigt.
Vi åt biffarna med pasta men dagen efter åt jag resterna med bulgur och det var ännu godare. Till det gjorde jag en kall sås med citron och basilika.

image

Drama

Okej, kan ni gissa paniken när lilla kaninen lyckades rymma och jag inser att Dixon hittar henne.. Kom ut av en slump för att Nina var över och klippte jasmin och såg då något svart hoppa i buskarna, och i nästa sekund sig jag att Dixon var på henne.

Ahhhhh… Jag skrek allt jag orkade och Dixon tittade på mig och fick kuta barfota genom brännässlor för att komma till dem. Kaninen låg och tryckte under några brännässlor och jag håll Dixon och Nina och Kalle fick fram henne. Tack och lov hade Dixon inte gjort något utan var nog mest nyfiken och ville leka. Så nu har jag säkrat nätet så hon inte ska ta sig ut igen. Slutet gott, allting gott.

image

image

Tjejer

För tre timmar kom jag hem med bilen full av tjejer – sex hönor och en kanin. Två av hönorna ska Emma ha och till mig köpte jag två Appenzeller, en Plymouth Rock och en Svarthöna. De är ganska rädda av sig men jag övar på att hålla på med dem. Ärligt talat så tycker jag att det är läskigt att hålla och ta i dem så det är lite ömsesidiga känslor oss emellan just nu.

Och kaninen då, så söt! Åkte med siktet inställt på en belgisk jätte/fransk vädur men föll för en tysk jättescheck istället. Otroligt söt och näpen.

image

image

image

image

Pool

Full fart även idag, tror inte jag suttit ner många minuter? Efter jag sprungit åkte jag med Leon på fotbollsträning men vi åkte hem tidigt då Leon inte orkade träna i värmen. Det var flera barn som åkte hem och jag förstår dem, solen gassade verkligen.

När vi kom hem hade Kalle börjat sätta upp poolen vi fick av de danska grannarna och jäklar vad stor den är! Helt galet. Den står utanför köksfönstret och det är inte så kul att se ut på men bra att kunna ha koll på barnen. Hela den sidan ser tråkig ut just nu då det mest är en byggarbetsplats så en pool spelade väl ingen roll i dagsläget.

image

image

Sen var det dags för att göra klart hönsgården och jag har satt långa armeringsjärn i ett kryss och satt nät som tak och lagt kantsten på insidan längs med nätet. Påbörjade dörren också men det blev alldeles för knottigt så jag får göra klart den imorgon.

image
Två män i sin rätta miljö.

Nu ska jag sova för ögonen går i kors. Imorgon väntar en roadtrip! Veberöd-Perstorp-Örkelljunga-Veberöd.

Morgonlöpning

Klockan ringde sju imorse för att jag skulle hinna springa innan det blev alltför varmt och innan Leons fotbollsträning började men när jag stack ut vid 7.30 var det riktigt riktigt varmt redan. Höll mig mest i skogen men det var rätt slitigt och jag fick kämpa en hel del.

Men det var himla fint ute, så stilla på något sätt. Det var nog fler än jag som hade samma tankar på värmen för jag mötte fyra andra löpare denna lördagmorgon.

Jag sprang 10 kilometer som planerat, i ett lugnt tempo och det var rätt slitigt och lossnade inte förrän när det var ungefär tre kilometer kvar. Men det var en härlig tur iallafall, löpning tidigt är härligt även om det kan kännas tungt.

image
Lyckad hoppbild..?

Bad & Klassfest

Vilken dag det har varit, full rulle från morgon till kväll. Upp klockan fem och strax efter sex lämnades barnen och jag körde till jobbet. Inte en lugn stund där men jag kunde ändå köra hem i tid. For inom Granngården och köpte hönsmat, nät, fodertråg och vattenautomat. Och kryddväxter. Älskar att gå ut och plocka kryddor och sallader, otroligt gott.

Jag kom hem och slängde i mig lunch och packa iordning picknick och badkläder och sen hämtade jag upp barnen och vi körde till Vomb. Barnen badade och min kollega Mimmi kom dit med flickvän och lånehund så Dixon fick en kompis att leka med.

image

image

image

Efter ett par timmar åkte vi hem och jag svidande snabbt om för att åka till skolan och förbereda kvällens klassfest. Jag poppade sinnessjukt mycket popcorn och sen ordnade vi disco i gympahallen och grillning på gården. Många barn i klassen med föräldrar och syskon kom och det blev en väldigt bra kväll. Några ungar kastade ut så sjukt mycket popcorn på prick hela golvet i gympahallen så jag har sopat mer ikväll än jag gjort hela mitt liv.

Nu sitter jag på uteplatsen med tända ljus och ett glas vin och har det bara så himla bra. Ledig helg och jag är frisk. ❤️

Keso- och bananplättar

Igår gjorde jag en liten avstickare från bananpannkakorna ochbtestade Keosplättar med banan istället. Och de var supergoda! Kommer dekfitivt att göras igen. Leon åt resterna till mellis och älskade dem också.

KESO- OCH BANANPLÄTTAR

2 ägg
125 g keso
1 liten mogen banan
1/2 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
15 g vaniljproteinpulver (går att utesluta, ersätt med 1 tsk vaniljpulver)
kokosolja att steka i

Mixa alla ingredienser med stavmixer.
Hetta upp en bra stekpanna med kokosolja.
Stek ca 5 minuter på varje sida.
Servera med grekisk yoghurt, kvarg eller bär.

image
Receptet hittade jag här.

Kycklingwrap med chevre

I måndags gjorde jag de här goda wrapsen som jag definitivt kommer göra igen. Perfekt mat för en picknick och riktigt mättande.

KYCKLINGWRAP MED CHEVRE

1 grillad kyckling
1 pkt bacon, ca 140 g
2 avokado
1 gul lök (jag tog rödlök då jag gillar det bättre)
ca 10 cocktailtomater
10 dl blandad sallad
150 g getost
2–3 msk olivolja
salt och peppar
4 mjuka tortillas

Dressing
2 dl matlagningsyoghurt
1 msk pressad saft av lime
1 msk flytande honung
1 vitlöksklyfta

1. Dela kycklingen i mindre bitar. Knaperstek baconet och dela i mindre bitar.
2. Halvera och kärna ur avokadorna, skär fruktköttet i mindre bitar. Skiva löken tunt och halvera tomaterna.
3. Lägg kyckling, bacon, avokado, lök, tomater och sallad i en bunke och smula över getosten. Ringla olivolja över och krydda med salt och peppar. Blanda varsamt.
4. Dressing: Rör samman yoghurt, lime och honung och pressa i vitlöken.
5. Vik ihop tortillabröden till strutar och fyll dem med kycklingsalladen. Servera dressingen till.

image
Sjukt tråkig bild tyvärr. Receptet hittade jag här.