Womens Health Halvmaraton 2016

Jag är så trött och glad ända in i själen och så jäkla stolt över mig själv, och över Sussie som inte var säker på om hon ens kunde starta för bara någon vecka sen.

Dagen började tidigt då vi gick upp och åt en ordentlig frukost, gröt med fröer och äggmackor. Tog bussen till stan och var på plats i god tid, solen sken och det var riktigt skönt ute men mörka moln närmade sig.

image

Tolv gick starten för tävlingsklassen som jag anmält mig till och äntligen var det igång! Starten gick smidigt, lite trångt men inte helt stopp och klungan skingrade sig ganska snabbt. Min tanke var att ligga under 5.30-tempo hela loppet och jag gick ut hårt med att hålla mig runt 5.15.

Vi sprang först en runda på Östermalm och det var kul att få titta på folk och affärer. Det hade mulnat på och var perfekt springväder. Efter rundan i stan sprang vi ut på Djurgården och där skulle vi springa två varv. Jag hade inga problem att hålla mitt tänkta tempo och vi var ett gäng som höll ihop. Det var lite backigare runt Djurgården än jag trodde men inga jättebackar. Jag passerade fem kilometer på 26.29 och kände mig pigg och fräsch. Drack energidryck vid fem kilometer och sen vid 10 som jag passerade på 53.14. Där tog jag även en energigel som jag hade med mig och som brukar vara en kick. Jag passerade 12 kilometer på 1.05 och det var där varvningen var.

image

Ett varv kvar alltså och vid 15 kilometer kände jag att det började bli tyngre och slita på kroppen. Jag passerade 15 kilometer på 1.20 och fick börja kämpa för att hålla tempot. Jag tänkte att jag kommer ångra mig om jag saktar ner och att det inte var långt kvar. Det blev jobbigare och jobbigare och vid 19 kilometer fick jag plötsligt jätteont i höften. Åh denna höft. Men det var bara att kämpa på, det var ju så kort bit kvar!!

Kroppen var verkligen sjukt trött men jag visualiserade min målgång och när jag hade 500 meter kvar så tog jag mina sista krafter och ökade allt jag kunde och körde sista biten i 4.45-tempo och ÄNTLIGEN var jag i mål. Kollade tiden och blev så sjukt glad!! 1.52.42, en drömtid!! Jag kan inte fatta att jag kunnat springa 21 kilometer i 5.21-tempo, galet! Jag kom på plats 386 av cirka 3500 löpare och tycker det är helt galet bra.

image

Jag fick ett smycke från Edblad, banan, energibar, vatten från Pellegrino och kokosvatten och sen fick jag på stela ben hämta mina grejer jag lämnat in. Jag såg ett ställe där de delade ut wraps och fick en himmelskt god wrap med kyckling, bacon och parmesan, tog en kopp te och satte mig i ett tält och väntade in Sussie. Och så frös jag. Gud vad jag frös, om benen mest och när Sussie kom i mål gick vi snabbt, eller så snabbt vi kunde, till bussen och när vi klev av den hade jag stelnat till ordentligt. Imorgon kommer jag gå som en tant.

Nu ska vi dricka vin och äta pizza, det har vi verkligen förtjänat!

image

image

Junibacken

Nu sitter vi på bussen hem efter att ha spenderat dagen på Junibacken. Vilket ställe! Så himla fint och barnen hade riktigt roligt. Mumindalen var favoritstället och Sagotåget började jag nästan gråta av, tycker Bröderna Lejonhjärta är så sorglig.

Vi åt pannkakor och köttbullar inne i restaurangen och handlade lite i shopen innan vi åkte hem. Leon är helt slut och sover i mitt knä. Men vi återvänder gärna till Junibacken, gärna med resten av familjen.

Och jag fick börja dagen med att köpa nya skor! Igår när vi gick hem från bussen blev jag dyblöt om ena foten och det visade sig att min sko spruckit undertill. Så typiskt. Men nu är jag ett par vita Converse rikare iallafall, är inte jätteförtjust i Converse egentligen men den affären jag hade tillgång till var en sportaffär och de var de näst billigaste skorna och de billigaste asfula.

image

image

image

image

image

image

image

Framme

Nu är vi framme och ligger nerbäddade i en skön säng hemma hos brorsan och Sussie. Det har varit en lång resa men Leon har varit superduktig och skött sig bra. Vi köpte med oss thaimat till middag som vi åt på tåget och sen har vi läst, spelat spel på Ipaden och lekt med Snapchat. Min bror var så snäll och mötte oss på Centralen och det var tur för jag hade aldrig tagit mig dit jag skulle annars.

Men nu ska jag sova för imorgon väntar Junibacken!

image

image

image

Vecka 10 : Pass 2

Sista passet sprangs idag! Nu är de här 10 veckorna färdiga och det har varit jättekul att ha ett schema att följa. Jag har fått lite mer press på mig och sprungit helt nya slags pass. Sista passet såg ut så här:

DISTANS
20min lugn distans
3x100m fartökningar

Jag sprang 10 minuter åt ett håll och sen tillbaka och la in fartökningarna som jag körde i 4.30-tempo var femte minut. Ett kort pass jag sprang faktiskt i 22 minuter då jag ville springa fyra kilometer jämnt. Inget jobbigt pass utan mer ett hålla-igång-benen-pass.

Så på lördag är det dags. Mitt mål är att slå 1.58 som jag sprang Österlen lyser halvmaraton 2013 men vi får se om det är möjligt. Himla kul ska det bli iallafall!

image

Resdag

Jag är nyss hemkommen från jobbet och har fullt upp tills bussen går 15.16 till Lund. Jag ska springa sista passet, gå med Dixon, duscha, äta, packa klart och hämta Leon. Vi får äta middag ikväll på tåget, är det god mat på tåg eller ska vi köpa med oss typ Burger King innan vi åker?

Jag känner mig sjukt stressad för jag har inte fått min startplats för loppet mailat till mig och jag har mailat kontakten på hemsidan plus skrivit på deras Facebooksida men får inget svar! Jag finns med på startlistan iallafall men jag blir helt nervös över det här och tycker det är lite dåligt av dem. Mailade igår mitt på dagen så de borde ju kunna svara tycker man…

Men nu måste jag sätta fart, hörs på tåget sen!

image

Tack ❤️

Så många kommentarer jag fick på inlägget om Leon, både här och på Facebook. Känns bra att fler är i samma sits och jag fick både råd och boktips. Idag när jag lämnat Leon på förskolan ville en av pedagogerna prata med mig och det var också om Leons beteende som tydligen ändrats där också. Han är ”snutig” (uppkäftig fast inte lika hårt ord typ) och de känner inte alls igen honom. Usch det var hårt att höra men jag tänker att den här helgen blir bra för honom och fortsätter det ska jag kontakta bvc. Vår sköterska där har hjälpt oss jättemycket när Leon var mindre och vi hade det jobbigt med honom.

Det var tufft att lämna Nemo idag också då jag inte kommer att få träffa honom förrän på söndag igen. Jag jobbar inatt och sen åker vi imorgon eftermiddag och han följer med en kompis hem efter skolan.

Jag är så trött idag, jobbade 9-22 igår och hade knappt hunnit återhämta mig efter jobbhelgen. Tänkte att idag fick bli en lugn dag men det fick det inte alls. Jag har tvättat, lagat lunchlåda och en fiskgratäng till Kalle och barnen ikväll. Jag och Dixon kom nyss hem från Revingehed där jag släppte honom på fältet och så kastade vi boll och han har fått kuta runt. Nu sover han tungt i soffan så han blev visst trött.

Nu ska jag hämta en resväska och börja packa lite, fullt upp imorgon med så lika bra att börja idag.

image

image

Om jag skulle nischa om min blogg

Veckans Tema handlar om bloggen och dess inriktning. Min blogg är ju en livsstilsblogg även om jag mestadels skriver om träning, men jag gillar den blandningen, även hos de bloggar jag läser.

Men så satt jag och funderade på att om jag skulle nischa om min blogg och bara skriva om en sak, vad skulle det vara? Kan ni gissa…?

En matblogg! Då skulle jag vilja ha en matblogg och bara prova massor av olika recept och baka hela tiden och experimentera i köket. Jag älskar ju den biten i vardagen och tycker om matbilder i sociala medier och fotar gärna min egen mat och delar med mig av recept. Och om jag ska bryta ner det och nischa mig ytterligare så skulle jag vilja rikta in mig på att skapa alternativ till olika maträtter och bakverk. Jag är ett stort fan av alternativ förstår ni, letar gärna billiga alternativ till dyra saker och så vidare.

Vad tror ni om det, ska jag bli en renodlad matbloggare?

image

Leon

Leon är inne i en väldigt jobbig period just nu. Han är tvärtemot HELA tiden, uppkäftig, lyssnar inte, skriker, provocerar.. Jag håller på att bli galen och emellanåt blir jag så jäkla arg, ledsen och frustrerad. Han är annars väldigt charmig och gosig men nu tar det hör beteendet över allt det och jag klarar knappt att prata med honom för att han heter sig som han gör.

Förra söndagen när vi var på simskolan betedde han sig också illa och det brukar han inte göra när vi är borta och mot andra. Men han lyssnade inte och spelade Allan och var en allmän pain in the ass och jag skämdes nästan för hans beteende. Han har kissat på sig både igår och i lördags eftersom han vägrar gå på toaletten. Han är så kissnödig att han inte man stå eller sitta still och det syns lång väg och när man säger att han ska gå och kissa så blir han helt tokig och skriker och smäller i dörrar. Toalocket har gått sönder för att han smällt i det när han varit arg.

Det spelar ingen roll vad jag gör, om jag pratar med honom, försöker förklara, blir förbannad, ignorerar… Inget biter på honom, det är som vatten på en gås. Jag går runt och är arg hela tiden och får utbrott för minsta lilla och det går ut över Nemo och det känns verkligen pissigt för han anstränger sig verkligen för att vara gullig mot mig och allt blir så fel. Leon är sjukt jobbig mot Nemo också och jag skulle verkligen förstå om Nemo gav honom en stor smäll men snäll som han är så gör han inte det trots att Leon beter sig dumt mot honom och retas och provocerar.

Jag hoppas verkligen att det här går över snart för jag fixar det snart inte mer.

image

En liten glänta

I förmiddags när jag och Dixon var ute en tur i skogen så såg jag en bäck en bit bort. Jag har sett den förut men inte hur man tar sig till den men idag hittade jag en liten stig som tog mig dit. Solen hade precis kommit fram och oj så vackert det var där. En liten glänta med en glittrande bäck och, snart iallafall, gröna träd. Jag tänkte att jag och barnen skulle hänga där i eftermiddag och ta med fika men när eftermiddagen väl kom så var det ruggigt och blåste en hel del så det får bli en annan dag.

image

image

image

image

image

Vecka 10 : Pass 1

Då har jag kört igång träningsveckan och började med det här passet:

KOORDINATION
Uppvärmning 2km
8x45s med 1min vila
Nedjogg 2km

Kul att köra så korta intervaller och kunna trycka på lite extra. Det står ju inte i schemat hur snabbt jag skulle springa så jag försökte hålla mig på 3.30-tempo i varje intervall. Lyckades ganska bra, pendlade lite mellan 3.20-3.40. Nu är det bara ett pass kvar innan loppet och det tar jag troligtvis på torsdag innan vi åker.

Passet idag kändes bra, 6 kilometer på 35 minuter landade det på och jag kände mig lagom trött. Inte ett sjukt jobbigt pass men effektivt.

image