Jag är så trött och glad ända in i själen och så jäkla stolt över mig själv, och över Sussie som inte var säker på om hon ens kunde starta för bara någon vecka sen.
Dagen började tidigt då vi gick upp och åt en ordentlig frukost, gröt med fröer och äggmackor. Tog bussen till stan och var på plats i god tid, solen sken och det var riktigt skönt ute men mörka moln närmade sig.
Tolv gick starten för tävlingsklassen som jag anmält mig till och äntligen var det igång! Starten gick smidigt, lite trångt men inte helt stopp och klungan skingrade sig ganska snabbt. Min tanke var att ligga under 5.30-tempo hela loppet och jag gick ut hårt med att hålla mig runt 5.15.
Vi sprang först en runda på Östermalm och det var kul att få titta på folk och affärer. Det hade mulnat på och var perfekt springväder. Efter rundan i stan sprang vi ut på Djurgården och där skulle vi springa två varv. Jag hade inga problem att hålla mitt tänkta tempo och vi var ett gäng som höll ihop. Det var lite backigare runt Djurgården än jag trodde men inga jättebackar. Jag passerade fem kilometer på 26.29 och kände mig pigg och fräsch. Drack energidryck vid fem kilometer och sen vid 10 som jag passerade på 53.14. Där tog jag även en energigel som jag hade med mig och som brukar vara en kick. Jag passerade 12 kilometer på 1.05 och det var där varvningen var.
Ett varv kvar alltså och vid 15 kilometer kände jag att det började bli tyngre och slita på kroppen. Jag passerade 15 kilometer på 1.20 och fick börja kämpa för att hålla tempot. Jag tänkte att jag kommer ångra mig om jag saktar ner och att det inte var långt kvar. Det blev jobbigare och jobbigare och vid 19 kilometer fick jag plötsligt jätteont i höften. Åh denna höft. Men det var bara att kämpa på, det var ju så kort bit kvar!!
Kroppen var verkligen sjukt trött men jag visualiserade min målgång och när jag hade 500 meter kvar så tog jag mina sista krafter och ökade allt jag kunde och körde sista biten i 4.45-tempo och ÄNTLIGEN var jag i mål. Kollade tiden och blev så sjukt glad!! 1.52.42, en drömtid!! Jag kan inte fatta att jag kunnat springa 21 kilometer i 5.21-tempo, galet! Jag kom på plats 386 av cirka 3500 löpare och tycker det är helt galet bra.
Jag fick ett smycke från Edblad, banan, energibar, vatten från Pellegrino och kokosvatten och sen fick jag på stela ben hämta mina grejer jag lämnat in. Jag såg ett ställe där de delade ut wraps och fick en himmelskt god wrap med kyckling, bacon och parmesan, tog en kopp te och satte mig i ett tält och väntade in Sussie. Och så frös jag. Gud vad jag frös, om benen mest och när Sussie kom i mål gick vi snabbt, eller så snabbt vi kunde, till bussen och när vi klev av den hade jag stelnat till ordentligt. Imorgon kommer jag gå som en tant.
Nu ska vi dricka vin och äta pizza, det har vi verkligen förtjänat!


























