Valborg

Jag är alldeles för trött för att ha en 11-timmars arbetsdag framför mig. Kom hem 21 igår och myste med barnen en stund, sen såg jag ett avsnitt av min nya serie (skriver mer om den sen, SÅ BRA! Ni måste titta!) och sen läste jag i min sjukt spännande och obehagligt bok och när jag släckta lampan var klockan över halv ett.

Ikväll är det Valborg och det är ett bål här i byn som det är varje år. Vi har aldrig varit där. Jag har ju lite svårt för sånna sammankomster men nu börjar jag äfundera på om vi inte borde gå dit för barnens skull?? De har liksom ingen aning om vad en majbrasa är och det känns så taskigt mot dem. Borde vi gå för deras skull? Hur resonerar ni med sånt här?

image
Bilder på mig med Nemos ansikte på vänstra bilden och Leons på den högra.

Lakritstryffel

Nu har jag testat ännu en variant av de här goda tryfflarna. Jag tycker verkligen de är riktigt goda! Älskar konsistensen och smaken. De här tryfflarna innehåller lakrits och jag vet inte om mitt lakritspulver var lite för gammalt eller om jag använde för lite, eller om förkylningen rubbat smaklökarna men jag känner bara en svag eftersmak av saltlakrits, hade velat ha mer smak så mängden lakritspulver får man prova sig fram till efter smak.

image

LAKRITSTRYFFEL

5-6 dadlar
2 msk kokosolja
3 mak agavesirap eller honung
1 tsk vaniljpulver
4 msk kakao
1 dl valnötter
2 tsk lakritspulver (eller efter smak)

Mixa alla ingredienser till en kladdig men rullbar smet. Rulla små bollar som sen rullas i kakao. Låt stå i kylen ett tag innan servering.

image

Fredag

Och så var det fredag igen, veckan har gått riktigt fort tycker jag. Jag är fortfarande hostig och snorig men mår mycket bättre, tur det när det vankas jobbhelg.

Imorse när jag och Leon klev upp så var Nemo redan uppe och han hade ätit frukost, tagit fram kläder och klätt på sig, kammar håret och borstat tänderna. Så himla duktig. Jag blev så stolt och han var så nöjd med sig själv, härligt att se.

Jag har precis ätit frukost och ska laga mina matlådor nu och sen gå en sväng med Dixon innan det är dags att åka till jobbet. Slutar 20.30 ikväll så jag hoppas att jag hinner hem innan barnen somnat.

Ha en bra fredag!

image

By Siljesvärd

Igår var det den konstigaste dagen som jag varit med om rent vädermässigt. Regn, sol och hagel om vartannat hela dagen. Vi kom ut någon timme på förmiddagen och gick till en lekplats i skogen, barnen var inte överförtjusta men Dixon behövde ju få komma ut. Det var uppehåll när vi gick, sen började det regna och sen hagla och när gick hem sken solen.

På eftermiddagen satte jag mig för att sy. Jag har fått nya namnband till det jag syr. Likadana som innan fast annan färg och en uppdatering av namnet. Innan stod det Siljesvärd Design men det känns lite konstigt egentligen då det oftast inte är min egen design så nu har jag bytt till By Siljesvärd.

image

Jag sydde två linnen igår och det första gjorde jag av en tröja som jag gillar men som blivit för kort i tvätten. Den blev bra men lite liten i halsen, men den funkar.

image

Sen sydde jag ett linne till Nemo och eftersom jag gör mönstret på frihand så blev den inte jättesnygg i halsen och lite för stor vid axlarna och armarna. Jag sydde in det så det blev lite bättre men jag måste nog skaffa mig lite mönster om jag ska sy kläder. Någon som har tips på enkla mönster på fina barnkläder?

image

Jordgubbs- och vaniljmuffins

Jag fick massor av proteinpulver av Sussie när vi var där i helgen och eftersom jag inte direkt dricker proteinshakes så tänkte jag försöka hitta lite fler användningsområden för det.

Imorse så experimenterade jag fram de här muffinsen som vi sen åt till frukost, jättegoda blev dem och barnen slukade fyra var. Jag åt mina med vaniljkvarg, honung och chiafrön.

image

JORDGUBBS- OCH VANILJMUFFINS
12 stycken

2 bananer
3 ägg
2 dl havregryn
1 dl kokosflingor
1,5 tsk bakpulver
30 g proteinpulver med vaniljsmak (kan uteslutas)
1 krm vaniljpulver
1 msk honung
Jordgubbar

Mixa samman alla ingredienser och häll upp smeten i muffinsformar. Tryck ner bitar av jordgubbar i smeten och grädde sen på 200 grader i 15 minuter.

image

image

Sovmorgon

Idag var första dagen på 2,5 vecka som klockan inte ringde på morgonen, så skönt! Gick upp innan åtta ändå men bara att få vakna av sig själv är så himla skönt. Nemo var först upp som alltid och Leon smög upp en stund senare.

Jag mår knappt bättre idag, så himla tråkigt. Igår eftermiddag hade jag lite feber och jag eldade som en galning hela eftermiddagen för att inte frysa. Imorgon ska jag jobba men mår jag fortfarande såhär får jag nog vara hemma. Jag hade en massa roliga idéer jag tänkt fixa med ute nu mina lediga dagar men nej, inget blir gjort. Ett besök till Ikea också för att köpa ramar funderade jag på om jag skulle orka idag men nej, inte det heller. Förhoppningsvis orkar jag sy lite idag iallafall, har lite grejer jag vill prova att göra.

Igår öste regnet ner hela eftermiddagen och framåt kvällen snöade det. Inget som lagt sig tack och lov. Idag är det fortsatt grått och ruggigt och det regnar.. Fast det gör i och för sig ingenting, det hade varit ännu mer provocerande att inte kunna vara ute och fixa om det varit fint väder.

Wine i Wine & Workout har fått en helt ny innebörd känner jag…

image

Våååååreeeeeen……

Alltså ursäkta mig men vart i helvete tog våren vägen?? Idag är det fem grader, regnet öser ner och det blåser halv storm, fruktansvärt! Och jag mår skit och önskade att Dixon skulle tycka att han inte behövde gå ut i det vädret men nej, han bryr sig inte ett dugg. Och så var jag tvungen att storhandla då kylen ekade tom… Skrev matsedel och inköpslista i förmiddags och det var sjukt svårt att känna inspiration till mat så det lång tid att knåpa ihop. Så här blev den iallafall:

TISDAG: Pasta med laxsås
ONSDAG: Pulled pork
TORSDAG: Smörstekt torsk med potatis och skirat smör
FREDAG: Kycklingklubbor och pommes
LÖRDAG: Spaghetti och köttfärssås
SÖNDAG: Grilla korv
MÅNDAG: Risotto med räkor
TISDAG: Köttfärsbiffar med tzatziki och klyftpotatis
ONSDAG: Blodpudding, potatisbullar och bacon

Och då jag jobbar torsdag till söndag lagar jag lite mat till mig att ha med och det blir quornfajitas och vegetarisk pytt.

Hojta till om ni vill ha recept på någon rätt.

Leon har följt med en kompis hem efter förskolan och ska äta middag där så det är bara jag och Nemo som är hemma och myser. Jag ska gå ut och hämta ved så vi kan tända en brasa. Sjukt ruggigt och det är snart maj…

Idag har jag längtat tillbaka till den tiden då sjuk innebar att få ligga i soffan eller sängen hela dagen och äta glass och se på tv. Nu innebär sjuk att livet rullar på och alla måsten ska betas av men det är cirka hundra gånger jobbigare.

image
På den tiden när man fick vara sjuk..

Jodå…

… nog mår jag dåligt idag. Vaknade med halsont och bara mått sämre och sämre. Kämpade mig igenom jobbdagen och ligger nu i soffan och mår skit. Har kollat på ett avsnitt av Fear the walking dead som börjat släppa andra säsongen nu men vill göra mer te, om jag orkar. Önskar jag hade noll saker att göra imorgon men kylskåpet ekar tomt då tiden stått stilla när jag varit borta. Både där och i tvättstugan.

Men lite zombies får mig nog att må bättre skulle jag tro. Vi hörs imorgon igen.

image

Dagen efter

TUSEN TACK för alla gratulationer och kommentarer! Så många som skrivit positiva saker och jag suger åt mig allt. Jag är så jäkla glad för att det gick så bra igår, att jag tränade inför ett specifikt mål och klarade det. Så coolt!

Idag var kroppen stel och höften ömmar lite men annars känns det jättebra. Inte ont i fötterna eller knäna, inte ens hälen gör sig påmind mer än innan. Fantastiskt! Det känns som att jag är i bra fysisk form nu och att kroppen är tålig och stark.

Klockan ringde tidigt imorse igen då tåget gick från Stockholms Central 9.29. På grund av bussförsening var jag jätterädd för att missa tåget men kom till perrongen med hela fyra minuter till godo. Tack vare min bror som var snäll och följde med sin lantis-syster, hade tagit betydligt längre tid annars.

I Norrköping klev det på en kille som hade sin plats bredvid Leon och det visade sig vara en helt fantastisk människa. Leon började prata med honom och han hakade på direkt och de klickade verkligen. Killen skulle bli pappa för första gången i sommar och tyckte det var toppen att få umgås med Leon, och det var ju tur för Leon fick honom att pyssla, rita och skriva från en bit efter Norrköping ända till vi steg av i Lund. Vi småpratade mellan varven och när vi klev av sa jag att han kommer att bli en jättebra pappa.

Ikväll har jag varit dödstrött och ska snart lägga mig. Min hals har börjat klia och jag blir säkert förkyld nu. Kroppen har ansträngt sig ordentligt och jag frös väldigt mycket och länge i lördags och idag frös jag hela tågresan hem, hatar kalla tåg.

image
Det fina armbandet från Edblad som vi fick istället för medalj. Det ska jag bära med stolthet.