Tävlingsvecka

Så skönt med en ledig måndag efter en låååång jobbhelg. Är alltid så trött efter en helg med långa pass och det är synd att hela dagen inte bara kunde få gå till att slappa och. Men en tvättmaskin är redan igång och sen ska jag springa och gå med Dixon. Skulle kunna tänka mig att krypa tillbaka ner i sängen faktiskt..

Veckan är fullspäckad, imorgon jobbar jag 9-22 (lovely..) och sen 14.30-09 onsdag till torsdag och på torsdag är det dags för mig och Leon att ta tåget till Stockholm. Det ska bli mysigt med egentid med Leon och barnen behöver det verkligen. Kalle och Nemo ska vara hemma och mysa och gå på bio och hitta på äventyr.

Och på lördag är det loppdags, så kul det ska bli! Någon som läser som ska dit?

image

image
Bilder från i fredags då vi åt så gott så gott..

Vecka 10

Då är det dags, sista veckan. TÄVLINGSVECKAN!! Helt galet. Jag funderar mycket på vad jag ska springa i för kläder och vilka skor jag ska ha och självklart på hur det kommer att gå. Kommer höften och hälen att hålla? Kommer jag att nå mitt mål?

Så här ser sista veckan på träningsschemat ut iallafall:

Vecka 10

Koordination
Uppvärmning 2km
8x45s med 1min vila
Nedjogg 2km

Distans
20min lugn distans
3x100m fartökningar

Tävling
Halvmarathon!

Lugn vecka med två korta pass och sen är det dags. Det ska bli kul att se om träningsschemat gett något och nu är det upp till bevis!

image
Bildkälla

Vecka 9 : Pass 4

Igår kväll när jag kom hem från jobbet vid 20 så var ingen i familjen hemma så jag passade på att ta den där springturen jag tänkt ta ikväll. Avslutade veckan med det här:

DISTANS

6 km i lugnt tempo.

Det var en så härlig kväll, friskt i luften efter regn men ändå ljust av solen som höll på att gå ner. Underbart att ge sig ut efter 20 på kvällen och det fortfarande är ljust.

Jag stack iväg och hade riktigt bra tryck i benen så passet blev väl inte så lugnt som tänkt men har man flow och vill få det överstökat snabbt så är det lätt att springa på.

Jag sprang mina sex kilometer på 32 minuter och när jag kom hem hade det börjat mörkna men var ändå lite ljust fortfarande. Så härligt att våren är här! Summerade näst sista veckan med 34 kilometer.

image

Apelsin- och chokladtryffel

Igår testade jag att smaksätta en pepparkakstryffel jag experimenterade fram i julas med apelsin och det blev SÅ himla bra. Tycker ni om kombon apelsin och choklad tycker jag definitivt att ni ska testa att göra dem.

image

APELSIN- OCH CHOKLADTRYFFEL

11 dadlar
4 msk kokosolja
6 msk agavesirap
2 tsk vaniljpulver
8 msk kakao
2 dl valnötter
Rivet skal från en apelsin

Mixa alla ingredienser till en kladdig men rullbar smet. Rulla små bollar som sen rullas i kakao. Låt stå i kylen ett tag innan servering.

image

Jobbhelg coming up

Imorse ringde klockan fem och sen dess har det varit full rulle. Jobbade till 13.40 (okej 13.30 Evelina!) och körde hem till Dixon och tog honom och gick och hämtade barnen. Jag tänkte springa idag men insåg att det skulle bli för stressigt så jag får skjuta på det till söndag morgon eller söndag kväll. Tog en dusch och sen har jag stått i köket och bakat och lagat matlådor.

Vi turas om att ha fika på våra helger och det förgyller verkligen de långa dagarna tycker jag. Den här helgen är det min tur och jag har bakat en supergod kladdkaka och så experimenterade jag fram apelsinchokladtryffel som blev SÅ goda. Recept kommer. Sen så har jag lagat mat, fyra måltider, två olika rätter. Jag har verkligen börjat lägga vikt vid att ha god mat med mig på helgerna, det behövs när det är långa dagar och alla flöden visar hur folk dricker vin och äter gott.

Den här helgen blir det kyckling och grönsaker i sweet chili-sås med pitabröd och quornfajitas, gott! Är precis klar med allt och ska fixa med det vi ska äta ikväll, ost kex, marmelad, goda korvar, Crustader med hot jalapeno-ost.. Perfekt fredagsmat!

image

Mina medaljer

En rolig sak när man springer lopp är att få medalj. Jag älskar att få medalj och det är riktigt trist att inte alla lopp har medalj, då hade min samling varit mycket större.

Jag fick en fråga på Instagram av Sara som undrade vad jag gjorde av alla medaljer då jag ändå sprungit en hel del lopp. Jag hänger dem på en stor krok som sitter på dörren in till vinden på ovanvåningen, bredvid där jag har min dator. Helst vill jag ha rådjurshorn att hänga dem på, få se om Kalle kanske kan fixa fram ett.

image

Här är min samling, åh vad jag blir glad av den! Så många minnen. Önskar verkligen att jag haft en från varje lopp men man kan inte få allt här i livet. Jag har valt ut tre favoriter, de jag är allra mest stolt över.

image

De är från Midnattsloppet 2014 då jag persade på milen och sprang på under 50 minuter, ett drömmål, från Österlen Lyser Marathon 2014 och från Toughest 2015 som var så galet tufft och jag är jäkligt nöjd med att jag klarade det.

Beslutsångest

För någon vecka sen efterlyste jag serietips på Facebook då jag är ”klar” med det jag tittar på. Jag fick en massa tips, Game of thrones, Banshee, The 100, Orphan black, Black Sails, Arrow och Vikings bland annat. Kollade runt lite på IMDB men kunde verkligen inte bestämma mig för vad jag ville se.

Bestämde mig för att se klart Girls som jag haft paus från och nu har jag gjort det. Jag har även sett första avsnittet på andra säsongen av Fear the walking dead men nu har jag verkligen inget att se.

Jag bestämde mig nästan för Game of thrones men det känns så mastigt att börja med..? Fattar inte varför jag velar om det här, det är väl bara att kolla?? Nej men då satt jag och kollade på en Netflix-serie, The Ranch, igår istället. En komedi med bland andra Aston Kutcher och Danny Masterson som egentligen inte var ett dugg bra.

Vad tittar ni på för serier nu?

image
Bildkälla

Inte sett Girls? GÖR DET!

Vecka 9 : Pass 3

Idag var det dags för passet som jag gruvat mig för hela veckan, tusingar. Hatkärlek på den alltså. Men vad gör man, det är bara att bita ihop och köra.

INTERVALL
Uppvärmning 2km
Koordinationslopp 4x100m
5x1km (4:55 – 5:15 min/km) med 1 min vila. Börja långsammare och kom in i det för att sedan trycka på mer efterhand. Kan vara bra att köra på bana eller uppmätt sträcka. Går även att löpa på grusväg eller lite mjukare underlag på tid, 5x5min.
Nedjogg 2km

Det gick faktiskt riktigt bra idag tycker jag. Höften ömmade lite i början men gjorde inte ont och det försvann när jag blev varm. Jag värmde upp lugnt och sen försökte jag att springa varje intervall snabbare och snabbare.

Intervall 1: 5.15-tempo
Intervall 2: 5.10-tempo
Intervall 3: 5.05-tempo
Intervall 4: 5.00-tempo
Intervall 5: 4.55-tempo

Det är skitsvårt att hålla en jämn fart tycker jag. Det gick faktiskt bra idag men direkt man springer för långsamt och ökar lite så blir det för fort och tvärtom. Det finns klockor där man kan ställa in vilken fart man ska hålla och får varningar när det går får fort eller långsamt, en sån skulle man ha.

Nöjd och glad stoppade jag klockan på 10 kilometer och 58 minuter. Nu är alla jobbiga pass för veckan avklarade ett lugn och kortare pass är det som återstår inför sista veckan, TÄVLINGSVECKAN!

image
Jag testade ny springfrisyr idag också, kanske nästa tävlingsfrilla?

Pärlplattor

Då regnet öst ner hela dagen så spenderade vi eftermiddagen med att bygga pärlplattor. Eller, jag och Nemo iallafall. Leon är mest sjukt störig och låter en massa. Antingen pratar han eller så gör han bara ljud för att det ska låta. Blir det tyst för länge kan han vråla rakt ut bara för att. Han är för övrigt i en störig period, lyssnar inte, smäller i dörrar, tjurar, kissar hellre på sig än går på toa när man säger till honom.

Iallafall, jag och Nemo pärlande en stund och vi har börjat göra olika figurer från Super Mario. Nu har vi hängt upp dem i fönstret i lekrummet och barnen är väldigt glada över dem.

image

image

image

image

Nemo har gjort stjärnan, den gröna svampen och Mario. Jag har gjort röda svampen, Yoshi och Toad.

Ledig onsdag

Ledig onsdag idag och den har spenderats med att… Städa. Det var hur skitigt som helst och jag städade i torsdags?? Har även plockat upp grejer på vinden och hämtat lite av Nemos gamla kläder som borde passa Leon nu. Rensade och städade garderoberna i måndags och har sorterat allt jag plockat undan till skänka och spara och nu har jag en plåt med äppelmuffins i ugnen som får bli lunch till mig och mellis till barnen. Så gott med turkisk yoghurt, honung och valnötter.

Regnet har öst ner idag och jag och Dixon var ute och gick en runda. Hoppades lite på att han kanske ville gå lite kortare men nej då, regnet var inget han brydde sig om. Skitig hund sen ja.. Tur jag inte hunnit dammsuga.

Nej nu måste jag fräscha till mig. Skitiga kläder och sunkigt hår blir man varken pigg eller glad av.

image

Har pysslat lite med det jag odlar inomhus också. Basilikan är på väg upp och så har jag ett gäng plantor som förhoppningsvis ska bli tomater, chili och paprika.