Lite gamla bilder som jag blir så där extra glad av att se.
Stekta äpplen med vaniljkräm
Häromkvällen testade jag en grej jag tänkt på ett tag och som blev riktigt lyckad. Perfekt när man blir sugen på något gott men inte orkar eller har tid att baka.
Skala och skiva ett äpple och stek det sen i kokosolja med kanel och honung. Servera med hackade valnötter och ProPud Vanilj.
Det blev riktigt gott och smakade nästan som äppelkaka med vaniljsås! Jag ska se om jag hittar någon bra sockerfri crunch så man kan göra det ännu mer som äppelpaj. Har ni något recept så dela gärna med er!
Aj aj aj
Det gick sämre att springa idag än jag trodde. Låren gjorde ONT och var trötta redan när jag började. Passet blev en plåga och jag fick gå två gånger på sex kilometer, så slut var mina lår efter igår. Jag hade siktat på åtta kilometer idag, eller kanske 10, men det var bara att lägga ner.
Flåset var det inget fel på utan det var helt och hållet benen som inte var med alls. Mer styrketräning åt dem med andra ord. Imorgon får det bli en vilodag.

Men helt fail var inte passet idag, inte för omgivningen iallafall då jag visade halva röva när jag sprang.
Träningsvärk deluxe
Sommaren fortsatte även igår. Jag fortsatte plantera ut små plantor och så premiärklippte jag gräset. Det är något jag verkligen tycker om, att klippa gräset. Jag blir så lugn, har tid att bara gå och fundera, ingen telefon som stör eller distraherar och så luktar det så gott (förutom när man kör över en hundskit, fy fan alltså…). Superbra vardagsmotion är det också. På eftermiddagen åkte jag hem till Jane som är mamma till Nemo och Leons kompisar för hon ville bli av med stockrosor och jag var snabb att roffa åt mig. Stockrosor har jag drömt om sen vi köpte huset eftersom det är så vackert vid just skånelängor men jag har inte fått den där jäkla rummen ur.. Men nu så! Jag planterade dem direkt och jag hoppas att de vill ta sig.
Igår tränade jag TRX för första gången på länge. Jag körde ju bara löpning när jag tränade efter schema men nu är det dags för lite styrka igen. Och herregud vad skakig jag var efteråt, i både ben och armar. Idag har jag sjuk träningsvärk och undrar hur det kommer att gå när jag ska ut och springa om en liten stund.. Jag sprang ett kort och lugnt kom igång-pass i måndags också och det jag skitjobbigt, inget go i kroppen överhuvudtaget. Bättre idag hoppas jag!
Saffransrisotto med räkor
Igår lagade jag saffransrisotto med räkor och det var riktigt gott så det måste ni prova!
SAFFRANSRISOTTO MED RÄKOR
4 portioner
1 1/4 l vatten
3 msk konc kycklingfond
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
4 dl risottoris (t ex arborioris)
1/2 g saffran
1 dl torrt vitt vin
150 g sockerärter (jag tog sparris istället)
ca 100 g parmesanost
2 msk färskpressad citronjuice
200 g skalade räkor eller oskalade räkor (200g skalade motsvarar ca 500 g oskalade)
Koka upp vatten och fond till en buljong.
Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs det 1-2 minuter i en kastrull eller stekpanna med höga kanter i olja.
Tillsätt ris och saffran och låt fräsa 1 minut. Sänk värmen, tillsätt vinet under omrörning och låt det koka in.
Rör ner lite av buljongen i omgångar. Låt småkoka på svag värme i ca 30 minuter tills riset är mjukt men med lite tuggmotstånd kvar. Rör ofta i risotton så att den blir krämig. Tillsätt ev mer buljong om den blir stabbig.
Skär sockerärterna på mitten. Ge dem ett nabbt uppkok. Kyl under rinnande kallt vatten.
Riv parmesanen. Rör ner den och citronjuicen. Smaka av med salt och peppar.
Team Bagheera Fjällmaraton
Vi är ju ett gäng på sex glada löpare som ska utmana oss genom att springa Sälen Fjällmaraton i augusti. Eller halvmaran tog vi då vi aldrig sprungit i fjällen förut och ville prova en kortare sträcka först.
Eftersom vi alla bloggar så tyckte vi att vi kanske kunde få lite spons och kontaktade arrangörerna för Sälen Fjällmaraton och de hakade på! Så nu är jag en del av Team Bagheera Fjällmaraton och det känns sjukt roligt! Vi har fått varsin t-shirt och buff hemskickade och info om oss har vi mailat till arrangörerna.
Så nu kommer allt som har med löpning att göra taggas med #teambagheera samt #bloggerbabesgotrail vilket är namnet på vår chatt där vi smider våra planer. Är ni nyfikna på de andra medlemmarna i Team Bagheera?
Jenny är för övrigt ny bloggare här på Running Life, VÄLKOMMEN!
Idag kom den!
Det blev sommar idag. På riktigt. Det har varit barfota och linne och rosevin och fixa uteplatsen och framsidan. Helt underbart! Stressen och ångesten från imorse försvann helt i denna njutning.
Jag åkte en sväng till Sularpsfarmen och handlade växter och jord. För 430 kronor fick jag 10 pelargoner, två hängpelargoner, tre smultronplantor, en hortensia, sju säckar jord, en klase bananer och en bunt sparris. Älskar det stället, sjukt värt att åka dit.
Evelina mötte mig på farmen och sen åkte vi hem hit och fikade lite och snackade skit och när hon kört hem fixade jag iordning framsidan. Brände bort ogräs, la singel intill huset, planterade blommor.. Så fint det blev! Planterade ut ett par tomatplantor också så jag hoppas de får fart ute i solen.
När framsidan var klar tog jag mig an uteplatsen och sopade av den, la ut mattan och planterade mina nya olivträd. Ska fortsätta fixa där ute imorgon, och premiärklippa gräset. Älskar att få pyssla ute när sommaren är på ingång!
Ångeststart
Det blev en riktig ångeststart på veckan med massa samtal som behövde ringas på grund av grejer som missats och andra oklarheter. Kunde knappt somna igår för att jag låg och tänkte på det men nu har jag ringt och ordnat allt. En riktig lättnad så nu försvinner förhoppningsvis ångesten.
När det är mycket som hopar sig i huvudet så blir det lätt kaos så idag har jag gjort en lista med det jag tänker på, alla ”måsten”. Och på listan har jag inte skrivit bara tråkiga måsten som att ringa samtal utan även det roliga som jag ser fram emot. Det känns så bra att beta av en fysisk lista och allting lättar då.
Hur gör ni för att hantera ångest och stress?
Pulled Pork
Pulled Pork är något av det godaste som finns tycker jag. Går att göra på både hel bit kotlett och hel bit karré och faktiskt även på älg. Pulled moose..? Vi har ju massa viltkött så jag undviker att köpa annat kött än fisk och fågel.
Jag gör pulled pork så här: Jag smörjer en gjutjärnsgryta med olja och lägger i köttbiten, som först putsats. Sen kryddar jag med salt, peppar och chilikrydda och strimlar gul lök som jag lägger runt om. Sen häller jag på barbecuesås och till älg behövs mer sås än till gris eftersom köttet är så magert. Sen sätter jag in grytan med lock på i ugnen på 120 grader och så får det stå där i 6-7 timmar. Efter halva tiden vänder jag köttbiten. Sen är det bara att dra isär köttet med två gafflar och blanda ihop med såsen.
Vi brukar äta pulled pork på tre olika sätt. Antingen med tortillas och grönsaker som man äter tacos, eller så äter vi det med pitabröd, grönsaker och vitlökssås. Men favoriten är nog att äta pulled pork i hamburgerbröd med coleslaw. Bröd-pulledpork-coleslaw-bröd. Superslafsigt och supergott.






















