Nya kaninhagar

I helgen blev de nya kaninhagarna äntligen klara! Som Kalle har kämpat med dem och det blev så himla bra, snyggt och gediget gjort. Kaninerna verkar trivas och det är så roligt att vara där ute.

Andra delen ska bli hundgård och när den är klar ska vi fixa marken framför, där de gamla kaningårdarna stod.

image

image

image

image

image

När släpper det..?

Idag var det dags för en springtur igen. Efter halvmaran och dunderförkylningen efteråt så lät jag kroppen bestämma helt förra veckan när det kom till träning. Sprang korta, lugna pass och sprang bara när jag verkligen ville.

Tänkte att den här veckan borde det kanske gå att trappa upp träningen men alltså, segare ben får man leta efter! Det är som att kroppen inte återhämtat sig än och det kanske tar längre tid än jag trodde? Så jag ger det några dagar till och känner av läget tror jag, det var ändå en stor ansträngning för kroppen att springa 21 kilometer så pass snabbt.

Idag blev det nio kilometer i strålande sol. Segt som tusan och jag fick kämpa på ordentligt. När jag kom hem rann svetten av mig och det brände i ögonen. Men ändå, nio kilometer, en kilometer längre än jag tänkt från början.

image

image

Vilken helg!

Den här helgen har verkligen gett en försmak på semestern.. Fantastiskt väder och vi har gjort massa kul.

Igår hade jag en riktigt lugn dag som jag lovat mig själv. Lite pyssel i trädgården varvat med slapp i skuggan. På eftermiddagen la jag mig i sängen på uteplatsen och slumrade en timme och det var så skönt! Drack lite vin och grillade på kvällen med grannarna och det blev ett bra avslut på en härlig långhelg.

Det ska bli fortsatt fint väder ett par dagar nu men sen ska visst temperaturen sjunka lite och jag får panik av tanken. Vill ha mer sommar nu! Jag kan verkligen bli besatt av vädret..

image

Cheesecake med hallon och blåbär

Tidigare i veckan bakade jag en cheesecake med hallon och blåbär. Den var enkel att göra och blev väldigt god. Jag gjorde dubbel sats och använde en form på 24 centimeter i diameter men nästa gång kommer jag använda en form med storleken mindre då den blev lite för tunn.

image

CHEESECAKE MED HALLON OCH BLÅBÄR

Botten:
20 gram smör
1 dl mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
1 msk sötströ
2 krm kanel

Fyllning:
1 ägg
60 gram hallon och blåbär (hälften/hälften)
60 gram mascarpone
½-1 msk sötströ

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienser till bottnen och tryck ut i bottnen av en 12-cm springfrom.
Förgrädda i nedre delen av ugnen i ca 5 minuter.

Mixa samman alla ingredienser till fyllningen(tina bären om de är frysta).
Fördela fyllningen på den förgräddade bottnen. Grädda i nedre delen av ugnen i ytterligare ca 30 minuter, eller tills cheesecaken blir fast.

image
Jag hittade receptet här.

Underbar morgon

Hur härligt är det inte att kunna gå ut i nattlinne och äta frukost på uteplatsen? Det är så fantastiskt att jag nästan får nypa mig i armen. Hur ska man kunna vänja sig vid något annat nu??

Vad hittar ni på denna soliga söndag? Jag tänker mig en lugn och stressfri dag med lite av varje-pyssel. Kaninhagarna blev ju klara igår och kaninerna har flyttat in men det ska fixas lite där och så ska väl lite blommor vattnas och kanske lite ogräs dras upp. Kravlöst och härligt. Älskar att bo i hus för det mesta men extra mycket just nu när det bara är att slå upp dörren och kliva rakt ut i solen, i nattlinne om man har lust till det.

image

Överraskning!

Ikväll har vi varit i Häljarp och överraskat Mikael! Ninni hade ordnat en stor fest för Mikael eftersom det är 10 år sen de träffades och han visste ingenting. Alltså, hans min när bilen körde upp på gårdsplanen där vi alla stod och väntade, oslagbar!

Det bjöds på tacobuffe, vin och glass bland annat och det hölls lite tal till Mikael och det blev verkligen en fin kväll. Många hade barnen med sig så det var ungar precis överallt och jag lekte faktiskt lite med dem på en lekplats plus spelade pingis med dem. Att vara nykter och köra är inte bra för min barnhatar-image..

image

image

image

image

image

image

image

Tusen tack för en härlig kväll och grattis till 10 år tillsammans! Vi ser fram emot att följa er nästa 10 också!

Svettigt värre

Varje år när sommarvärmen kommer så är det riktigt jobbigt att springa och jag undrar alltid hur jag ska orka springa en endaste meter på hela sommaren. Det brukar ju alltid ordna sig ändå men värme alltså, jobbigt att springa i.

Idag sprang jag i skogen och det var så himla härligt. Lite svalkande med skuggan av träden och det var så himla fint när alla träd blivit ljust gröna. Men jag kommer att jag fortfarande återhämtar mig och jag låter kroppen ta korta, lugna rundor och pressar den ingenting. Höften gör inte ont utan är lite stel men inget som påverkar löpningen direkt.

image

Lyckad kväll

Vilken trevlig kväll vi har haft. Visst är det vuxet när man skriver att en kväll varit trevlig? Det sa man inte när man var 20 och varit asfull på KB en lördagkväll.

Barnen har lekt, Dixon har haft kompis, vi grillade hamburgare, dovhjort och vildsvin och åt citronpaj till efterrätt. Recept på pajen kommer då jag blev väldigt nöjd med den, gästerna förvånades över att den var sockerfri.

Och underbart väder har det varit hela dagen, nästan för bra för att vara sant och jag blir lite rädd för att värmen ska ta slut och att sommaren ska bli kass. Positiv va?

image

image

Långhelg

Jag jobbade igår men är ledig idag så nu har vi långhelg hela familjen, så härligt! Vädret är ju underbart, riktig sommarvärme. Kalle bygger det sista på kaninhagarna nu och jag fixar med lite allt möjligt. Barnen har varsin kompis här och ikväll kommer deras föräldrar hit och så ska vi grilla. Och dricka rosé!

Det är nästan lite nervöst att bjuda hem för första gången när man egentligen inte känner varandra. Eller det gör vi ju men det vi umgåtts är ju för att barnen leker och är jättebra kompisar så det ska bli kul att umgås lite ”vuxet” också. Också roligt med fler vänner som bor här i byn.

Vad hittar ni på idag? Är ni också lediga?

image

PT-tränad?

Veckans Tema har Sussie valt och frågan är: Om du fick chansen att bli tränad av en PT, vem skulle du i så fall vilja bli tränad av?

Jag är ju sjukt dålig på namn och olika tränare och vet faktiskt inte så många. Lofsan och tränarna från Biggest Loser är väl de jag vet vilka är typ. Så jag har faktiskt inget direkt namn på en PT men jag vet vad jag skulle vilja med en PT.

Jag skulle vilja ha en PT som fick som projekt att trimma mig totalt och hjälpa mig med både kost och träning. Och det skulle helst vara en kvinna eller någon som verkligen kan kvinnokroppen och som verkligen kan se MIG och hur jag behöver träna och äta. Jag vill att PT’n skulle kunna se mina behov med kosten och inte förespråka några dieter eller pulver utan se hur jag behöver äta för att må bra och få bra resultat.

Det vore jätteroligt att få en månad med en grym PT och på den månaden bara fokusera på kost och träning och se vilket resultat jag skulle kunna få, skulle jag kunna bli riktigt vältränad?

Finns det någon PT för mig tror ni eller har jag för höga krav?

image
Bildkälla