Midsommarafton

Och så var det midsommarafton, en av de bästa dagarna på året. Vi var uppe sent igår och det regnade och åskande helt sinnessjukt mycket. Jag låg alldeles under ett vidöppet fönster och lyssnade tills jag somnade. Tanken var att gå upp tidigt och springa men imorse öste det ner och åskande igen så jag somnade om.

Nu är det 20 grader varmt och vi ser fram emot att fira en varm midsommar för första gången på flera år. Vi ska träffa ett gäng vänner hos Carlenhags och äta sill, dricka snaps, grilla och spela kubb. Och sjunga! 11.30 ska vi vara där så det är lila bra att göra sig iordning.

Ha en fantastisk dag allihop, vad ni än hittar på!

image

Pasta med pesto och champinjoner

Även om jag älskar att laga mat gillar jag snabba rätter man svänger ihop på ett kick. Snabblagad mat som INTE är korv och köttbullar typ. Här är ett väldigt gott och enkelt recept.

image

PASTA MED PESTO OCH CHAMPINJONER

500 gram pasta
1 burk röd pesto
olivolja
babychampinjoner

Koka pastan i saltat vatten. Under tiden steker du babychampinjonerna i olivolja. Häll bort vattnet och vänd ner valfri mängd med pesto. Vänd ner champinjonerna och servera. Jag stekte med tärnad halloumiost också och det blev väldigt gott.

image
Jag hittade receptet här.

18 års kaninhållning

Vet ni att jag haft kaniner sen jag var 17? Sen dess har jag alltid haft minst en kanin, inte ens en dags uppehåll har det varit. Jag älskar kaniner helt enkelt, kan inte motstå dem.

Igår skulle jag åka och titta på kaniner i Blentarp som var Stora Silver-korsningar. Jag älskar den rasen, stora och bulliga, kompakta kaniner. Jag hade en renrasig innan och han var hur fin som helst. Så hur tror ni det gick med tittandet…? Det blev köp. Jag har nog aldrig bara tittat på en kanin utan att köpa en.

Jättefin är han, var lite rädd först men blev nyfiken sen. Väldigt lugn och jättelånga klor. De ska klippas så snart han vant sig lite vid mig och ditt nya hem.

Och Julia, den svarta kaninungen jag köpte för snart tre veckor sen, växer så det knakar och är supernyfiken. Hon tycker mycket om Nemo som sitter mycket där inne, klättrar på honom och följer honom om han utanför buren.

Jag är verkligen glad för mina djur. Det är så mysigt att pyssla med dem och fixa och dona. Tar mycket tid men det är det värt.

image

image

image

image

image

image

image

Spring med ilska

Vågar jag säga att det släppt nu och att jag kommit tillbaka till löpningen? Jag sprang i förmiddags och det gick riktigt bra trots att det var jättevarmt. Tio lugna kilometer på både asfalt och i skog, svetten rann ner i ögonen och kroppen tuggade på.

Jag lyssnade på en P3 dokumentär som gjorde mig ordentligt förbannad, Fallet Sofie. En 14-årig flicka blir utnyttjad sexuellt av en 42-åring, han ger henne droger och hon mår skit och skär sig. Tillslut anmäler hon. Man får lyssna på en del av förhören och den jävla gubbjäveln som höll i förhören alltså… Ställde ledande frågor och det var uppenbart att han inte brydde sig ett dugg. Skammade henne genom att fråga varför hon träffade mannen trots att han utnyttjat henne. Den här flickan tog sitt liv innan rättegången och då las åtalet mot mannen ner. Hur fan kan vårt rättssystem vara så jävligt?!? Det kränker kvinnor gång på gång och våldtäktsmän går fria till höger och vänster. Fy fan alltså. Statuera exempel och ha nolltolerans för mäns våld mot kvinnor istället, det får inte gå till så här.

Trots min ilska så blev det en härlig löptur och när jag kom hem tog jag faktiskt ett dopp i poolen, riktigt skönt att få svalka av sig i vattnet.

image

image

Fläder- och citronsnaps

Sen några år tillbaka har jag gjort egen snaps till midsommar. Först var det bara pelargonsnaps jag gjorde men förra året gjorde jag även snaps med smak av jordgubb, rabarber och vanilj. Sjukt god, receptet på den och pelargonsnaps hittar ni här.

I år har jag gjort pelargonsnaps enligt traditionen men med en lite annan smak än jag brukar, mer åt citrushållet. Den står och drar nu och ska silas på fredag. Pelargonsnaps låter jag stå en vecka. Sen så gjorde jag fläder- och citronsnaps som jag precis har silat. Den har stått sen i söndags så är ni snabba hinner ni sätta snapsen idag så är den klar till midsommar.

FLÄDER- OCH CITRONSNAPS

70 cl ren sprit (ju lägre procent desto snabbare drar den åt sig smaken. Jag brukar använda Brännvin Special)
3 klasar fläderblommor
Rivet skal av två citroner

Lägg fläderblommorna och rivet citronskal i en burk, häll över spriten. Sätt på ett lock och låt stå mörkt i två-tre dagar. Sila genom ett kaffefilter och kyl väl innan servering.

image

No inspo

Jag tappade inspirationen till att blogga helt plötsligt. Huvudet är helt tomt och jag kan inte komma på en enda grej att skriva om. Ni får lite bilder så länge så hoppas jag att jag kan komma med något vettigt imorgon.

image

image

image

image

image

image

Äntligen!

Idag hade jag riktigt bra flow i löpningen, äntligen! Jag velade lite om jag skulle ge mig själv en till vilodag efter Klövernmilen men stack ut ändå. Trodde benen skulle vara trötta och sega efter i lördags men de kändes mycket bättre än på länge och det blev en riktig njutrunda. Det var varmt och soligt men kändes ändå inte jobbigt på grund av det.

Åtta kilometer blev det, ungefär hälften asfalt och hälften skog. Måste börja nöta lite längre trailpass snart så kroppen får vänja sig lite inför Sälen Fjällmaraton.

image

Sköna söndag

Vilken härlig söndag vi har. Älskar de här planlösa dagarna där man pysslar med lite av varje. Jag sov till åtta och gick sen upp och drack te och tömde diskmaskin, fixade med tvätt och slog i paket. Leon skulle på kalas klockan 12 och när vi lämnade honom hämtade vi med två kompisar till Nemo hem. De har lekt med Lego, klätt ut sig, matat kaninerna och sköldpaddan och badat. Härligt med ett kompisgäng som hängt ihop sen föräldragrupperna innan förskolan.

image

image

Själv har jag städat till kaninerna, grävt mask till hönsen, grävt upp syrensticklingar och små träd och planterat på andra ställen och rensat massa ogräs. Nu har jag precis gjort två pizzor som står i ugnen, hittade glutenfri färdig deg på Ica. Jag gillar att göra egen deg men tiden och lusten till att stå i köket en fin dag finns inte alltid.

Leon badade när han kom hem från kalaset. Han är så modig och simmar under vattnet som en liten fisk. Han kan nästan vara under vattnet och simma tvärs över poolen. Önskar att Nemo hade lite mer go men han vågar inte riktigt. Ju mer vattenvana de har och att de inte är rädda att komma under vattnet känns tryggt. Det är inte speciellt varmt i vattnet och Leon är väldigt frusen av sig och fick specialvärmning efter badet.

image

Hoppas ni också har en underbar söndag! ❤️

Klövernmilen 2016

Och så var årets tredje lopp avklarat! Klockan sex imorse steg jag upp, gjorde frukost och fixade till mig och vid sju körde jag mot Malmö för att hämta upp Mirijam.

image

Vi var båda riktigt pepp på att springa lopp och hade med oss frukost i bilen och det blev en riktigt trevlig tur. På plats efteranmälde vi oss och det blåste svinkallt så för att inte frysa ihjäl satt vi i bilen fram till start. Vi satt och tittade på andra löpare som gjorde galna saker som att till exempel springa och värma upp.

image

Starten gick klockan 10 och jag blev ju tävlingsbiten och gick ut hårt. Banan var fem kilometer och vi som skulle springa milen fick ju springa två varv. Banan var hyfsat platt men det var en sträcka vid havet där det var världens motvind och sen kändes de tre sista kilometrarna på varje varv som att det var svag lutning uppåt. Jag körde således slut på mig redan på varv ett. Bra jobbat.

Varv två blev en kamp utan dess like, åh så jobbigt det var. Varje kilometer kändes mycket längre och jag ville bara lägga mig ner och vila. Men nej, jag fick kämpa på och kunde hålla mitt tempo fram till sjunde kilometern ungefär. Där tappade jag massa tid. Första varvet sprang jag på 25 minuter men tappade typ två minuter på andra varvet och sprang in på 52 minuter och 36 sekunder (om jag minns rätt) och tempot blev 5.11 i snitt. Det är en bra tid och mitt mål var ju att komma in under 55 så det är jag ju nöjd med. MEN. Jag stör mig på tanken att tänk om jag inte legat döende i en vecka och kunnat träna som vanligt, då hade jag kunnat kamma hem en riktigt bra tid. Men allt har sin tid, på Iformloppet i augusti SKA jag persa på milen UTAN att behöva kriga halva loppet.

image

Idag är det dags!

Assmountain Runners ska springa lopp tillsammans igen, första gången sen 2014! Vilken återförening, bloggvärlden står still!

image

image

image

Då jag inte haft ordentligt flow i träningen under maj och juni vågar jag inte ha för höga förhoppningar på en riktigt bra tid men under 55 minuter kommer jag bli nöjd med. Håll tummarna för att kroppen håller för det!