Vecka 8

Näst sista veckan! Känns helt sjukt ju, hur ska jag träna eft det här?? Håll nu tummarna för att jag verkligen tar mig igenom de sista veckorna nu innan Womens Health Halfmarathon. Vecka 8 ser ut så här:

Intervall
Uppvärmning 2km
Koordinationslopp 5x60m
3x2km(10:00 min) eller 3×10 min löpning om du inte har en uppmätt sträcka. Inte för snabb första intervall! Se till att kom in i löpningen. Kan öppna lite långsammare 10:15. Sedan snabbare och snabbare! Vila 3min mellan varje lopp.
Nedjogg 2km

Distans
8km löpning. Kring 45-47min.

Långpass
Långpass 16-18km.
Lugnt inledningsvis, och känns kroppen bra kan du öka efter hand. Dock ingen snabbdistans. God känsla hela vägen.

Lyxvecka, bara tre pass. Nytt intervallpass och ett långpass, det blir kul! Har inte bestämt mig för hur jag lägger upp passen den här veckan men eftersom jag sprang idag så blir det vila imorgon då jag bara har tre pass. Tisdag, torsdag och lördag blir det nog.

image
Bildkälla

Vecka 7 : Pass 4

Vecka sju gick också ihop minsann! Avslutade veckan med intervallerna:

INTERVALLER
Uppvärmning 2km
Koordinationslopp 4x100m med gång tillbaka. Tänk på tekniken!
4x6min med 2 min vila. Grusväg eller mjukare underlag. Starta inte för snabbt. Försök spring fortare för varje upprepning.
Nedjogg 2km.

Passet gick bra tyckte jag men det blev på asfalt då jag inte har någon bra sträcka med grus att springa på. Varje intervall låg nog på 5.15-tempo utom det sista som låg runt 5. Hela passet slutade på 10 kilometer på 59 minuter. Känns som en bra avslutning på veckan som summeras till 38 kilometer.

image

Inte alla män

Ligger i sängen på jobbet och borde sovit för länge sen, så trött! Men jag vill inte somna utan att lägga upp några fina bilder som ni kan spara tills nästa gång någon stackars man grinar och skriker inte alla män!

image

image

God morgon

Jag hade gärna sovit fortfarande men gick upp för en stund sen så Dixon fick komma upp. Sitter i soffan med en kopp te nu men känner mig så trött så trött. Jag börjar jobba klockan tre så vi får se vad som hittas på innan dess.

Vi hade en mysig dag igår iallafall. Jag och Dixon promenerade till skolan och förskolan och hämtade barnen och sen gick vi till ett ställe i skogen där barnen fick mellis. När vi kom hem tog vi en sväng in till byn för att tvätta bilen och gå på biblioteket. På kvällen gjorde vi pizza och tittade på film och när de somnat tittade jag på senaste avsnittet av The Walking Dead. Alltså, vad var det för jävla skitslut??? Om det verkligen är så som det såg ut så tänker jag inte titta mer. Men de vill säkert bara luras…

Vid halv tolv gick jag upp och läste alldeles för länge och det är väl därför jag är så trött idag. Får se om det blir någon vila innan jobbet.

image

Vecka 7 : Pass 3

Åh idag var det jobbigt att springa, igen. Har nog en liten svacka nu men det är bara att kämpa på!

DISTANS
10km löpning. Kring 54-58 minuter

Första halvan gick väl okej men andra var ren pannbenslöpning. Benen känns tunga och tröga och kroppen svullen. PMS? Sånna här pass är det svårt att tänka sig att man ska springa mer än dubbelt så långt och ännu lite snabbare om några veckor. Men av erfarenhet vet jag ju att när det väl är dags känns det ju helt annorlunda. Det blåste svinkallt och jag hade motvind hela vägen hem också, inte helt härligt.

Men över det här passet fick sitt slut och stannade på 10 kilometer på strax över 55 minuter, tror snittempot låg på 5.31 min/km.

image
Och jag vill förtydliga att jag INTE springer med Dixon även om han är med på bilder ibland efter att jag sprungit. Det får vänta tills i höst när han är ett år, då kommer vi börja lite smått.

Friyay

Fredag igen, solen strålar, himlen är blå och fåglarna kvittrar. Jag ska strax ge mig ut på veckans tredje springtur och sen MÅSTE jag städa bilen. Andra måsten är att boka tågbiljetter till Norrtälje. Jag och Leon åker upp 21-24 april när jag ska springa Womens Health Halfmarathon. Men så jäkla dyrt att åka tåg alltså! Det är nästan mer värt att ta bilen om det inte vore för att det är så långt att köra för så kort tid.

Ikväll ska jag och barnen baka pizza och ha myskväll. Kalle ska på någon mässa i Malmö så det blir bara vi. Härligt att få mycket tid för sen ska jag jobba lördag till söndag.

Men fredagsfys före fredagsmys heter det ju så det är lika bra att få det avklarat.

image
Bildkälla

Att stretcha eller inte?

Veckans tema den här veckan handlar om stretching, eller rättare sagt om man stretchar eller inte.

Jag stretchar ALDRIG. Verkligen aldrig. Jag borde stretcha just för att löpare ofta får förkortade muskler av de monotona rörelser man gör och jag känner att jag är otroligt stel i ben och höfter och baksidan av låren känns ”kortare”. Jag får väldigt lätt sendrag/kramp i fötterna och vaderna också, säkert något som kunde förebyggas med stretch. Men det finns ingen forskning som säger att stretch är ett måste och det känns helt enkelt inte nödvändigt för mig. Sen så är jag lite för bekväm, när jag är färdig med ett pass så är jag FÄRDIG. Då vill jag inte lägga en massa tid på ytterligare moment, att duscha och äta räcker gott och väl.

När jag tränade samba och capoeira stretchade vi jättemycket för att bli viga och smidiga och jag märker vilket kylskåp jag blivit sen dess. Då kunde jag böja mig och sätta händerna i marken. Nu? Not so much…

image
På den tiden när jag var vig och smidig. Bilden är tagen innan en show i Malmö våren 2008.

Selfiekurs?

Torsdag och snart helg, igen! Jag ska strax bege mig iväg på en utbildning och sen ska jag jobba till 22. Utbildningen är för att jag ska bli kostombud på min arbetsplats, något som de jag jobbar med applåderar och hurrar för. Eller inte, de försökte hindra mig och kallade mig tråk-tanten! Förstår inte varför…

Jag har städat och tagit en lång promenad med Dixon. När jag åker strax innan ett blir han själv tills Kalle och barnen kommer hem vid 17-17.30 typ, ska bli spännande att se hur det går.

Angående rubriken. Jag måste nog gå en kurs för helkroppsselfies. Ser alltid så jäkla dum ut, antagligen för att jag känner mig dum. Står jag okej så ser ansiktet ut som hej kom och hjälp mig och fokuserar jag på ansiktet ser jag stel och konstig ut. Någon som har tips? Tänker att någon som bloggat i över 10 år borde ha kläm på det men icke..

image
Det bästa jag kunde åstadkomma idag.

Chili Con Carne

Igår lagade jag den här Chili Con Carnen och jag tycker ni ska prova den för den är riktigt god.

CHILI CON CARNE
4 portioner

1 gul lök
400-500 g köttfärs
Olja
Chili
Paprikapulver
Svartpeppar
Salt
Soja
1 burk hela tomater 400 g
2 burkar vita bönor i tomatsås a 440 g

Skala och hacka löken. Bryn färsen i oljan i en gryta tills den fått fin färg. Blanda ner löken och låt den steka med en stund. Smaka av med chili, paprika, svartpeppar, salt och soja. Tillsätt tomaterna och låt alltsammans koka ihop tills smaken är mustig och röran blivit tjock. Ju längre koktid desto fylligare smak. Tillsätt och låt alltsammans bli varmt. Smaka av med mer kryddor om det behövs. Servera chilin rykande het med sallad, bröd och créme fraiche till
.

image

image

Trötta & Sega

Efter springturen i förmiddags så åkte jag och storhandlade samt hämtade paviljongen jag reserverat på Jysk. Jag tog en likadan som innan, den är snyggast och så har jag ju lagt sten på marken efter den storleken.

På vägen hem hämtade jag barnen och jag hade tänkt att vi skulle pärla eller något efter melliset men Nemo var så himla trött så vi kröp ner i soffan och tittade på Netflix. Eller, barnen tittade medan jag läste ToppHälsa. Mysigt med totalt slapp medan regnet öste ner ute. Sen läste vi bok i sängen en stund och byggde lego och pussel innan jag lagade mat. Chili Con Carne, sjukt god och receptet kommer imorgon.

Nu spelar vi tv-spel och har en lugn kväll. Det blir tidigt i säng så de inte är lika trötta imorgon. Kalle börjar jobba imorgon och jag jobbar också så det blir första långa dagen på länge för barnen på förskola och fritids.

image
Bild från i lördags, älskar min nya blus. Har nog inte ägt en blus sen jag var liten?