Vecka 7 : Pass 2

Idag var jag inte alls pepp på att ge mig ut och springa. Kände mig trött och stressad och jag hade svårt att hitta löparglädjen. Men iväg kom jag och gav mig på det här passet:

TRÖSKEL
Uppvärmning 2km.
Tröskelträning 6km. Fart mellan 5:10 – 5:40 min/km.
Nedjogg 2km

Första halvan av passet gick hur bra som helst. Jag värmde upp mina två kilometrar och sen sprang jag i tre kilometer mot Harlösa. Det gick bra att hålla tempot runt 5.15 och efter tre kilometer vände jag och då fick jag världens motvind. Jag hade inte alls känt att det blåst innan men nu blev det riktigt kämpigt och jag fick ta i för att håll farten. Mina krafter tog snabbt slut och de tre kilometrarna tillbaka var sjukt jobbiga. Nedjoggen hem gick långsamt och sista biten i uppförsbacke var inte rolig alls. Men hem kom jag och stoppade klockan på 55 minuter och 56 sekunder.

image

Dhal, indisk linsgryta

En väldigt god indisk rätt som är enkel och billig, och väldigt god! Krydda efter smak, jag skriver ut måtten från originalreceptet men tycker själv om att krydda ganska mycket mer.

DHAL, indisk linsgryta
4 portioner

1 lök
2 morötter
2 vitlöksklyftor
2 msk rapsolja
1 msk riven färsk ingefära
1 tsk koriander
1/2 tsk mald kummin
1 krm mald kanel
4 dl röda linser
400 g krossade tomater
400 ml kokosmjölk
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl vatten
Salt lime

Skala lök, morötter och vitlök. Tärna lök och morötter och finhacka vitlöken. Fräs lök, morötter och vitlök i några minuter. Rör ner ingefära, koriander, kummin och kanel. Häll i linserna och rör om ordentligt. Tillsätt sedan krossade tomater, kokosmjölk, grönsaksbuljong och vatten. Låt det koka sakta under lock i 25-30 minuter. Smaka av mer salt och limejuice. Servera med ris, naanbröd och sallad.

image

image

image

image

Vecka 7 : Pass 1

Första passet för veckan! Upp klockan sju och hoppa i löparskorna. Jag kunde inte få i mig något innan jag stack ut då hela kroppen kändes stinn efter så mycket ätande så jag chansade på att energin skulle räcka till ändå. Jag började veckan med det lugnaste passet:

DISTANS
8km – behaglig fart. Från 5:45 – 630 min/km

Det var så oerhört fint ute när jag stack ut. Solen var på väg upp och det har regnat inatt så allt liksom glittrade och det såg nästan magiskt ut. Trots att jag inte ätit något kändes det som att jag hade energi och om det inte varit för tidsbristen hade tagit distansen på 10 kilometer idag istället. Vilken härlig start på dagen och det känns välbehövligt då vi har möte på jobbet 10-14 och sen ska sitta med sommarplaneringen ett par timmar efter det. Dagens pass landade alltså på 8 kilometer i 5.48-tempo, fint.

image

image

Paviljong

Förrförra sommaren köpte jag en paviljong på Jysk som jag tycker jättemycket om. Den är snygg, inte jättedyr och passar bra in i trädgården. Första hösten och vintern var jag duktig och tog av taket men i år var jag så jäkla dum och fick aldrig tummen ur att göra det vilket resulterade att hela taket blåste sönder i julas. Jag har grämt mig så in i helvete men så kom Kalle på att jag ju kan bygga en hönsgård av det som är kvar av paviljongen och det kommer jag göra. Men jag vill ju ändå ha en paviljong så nu har jag googlat runt lite och är i valet och kvalet om jag ska köpa den från Jysk igen eller en annan liknande från Ikea. Den från Jysk är finare men den från Ikea är lite större vilket inte är helt fel. Vad tycker ni?

image
Jysk

image
Ikea

Vecka 7

Och så var jag inne på vecka sju i träningsprogrammet! Tänk att jag tagit mig så långt och att det gått så himla bra. Jätteroligt är det, varierande och skönt att ha något att följa. Så här ser vecka sju ut:

VECKA 7

Distans
8km – behaglig fart. Från 5:45 – 630 min/km

Intervall
Uppvärmning 2km
Koordinationslopp 4x100m med gång tillbaka. Tänk på tekniken! 4x6min med 2 min vila Grusväg eller mjukare underlag. Starta inte för snabbt. Försök spring fortare för varje upprepning. Nedjogg 2km.

Distans
10km löpning. Kring 58-54

Tröskel
Uppvärmning 2km. Tröskelträning 6km. Fart mellan 5:10 – 5:40 min/km. Nedjogg 2km

Känns som en ganska lugn vecka, inga jättetuffa eller långa pass.

image
Bildkälla

Vecka 6 : Pass 4

Idag var jag sjukt trött i både kropp och knopp och övervägde att hoppa dagens pass då hela jag skrek efter en vilodag. Men sen tänkte jag att det är ju sjukt störigt att missa ett pass när jag egentligen kan springa så jag tog med mig Annie och stack ut.

DISTANS
8 km, behaglig fart från 5.45-6.30 min/km. Känns kroppen bra kan man springa på lite snabbare men känns det tyngre så är det bara att köra lugnt igenom.

Åh vad trött jag var i benen. Tur att det var ett lugnt pass alltså, hade absolut inte orkat med något tempo idag. Annie gjorde väl sitt också men hon drar bara lite i början och sen travar hon på lite framför en.

Jag gjorde mina åtta kilometer på 49 minuter och höll 6.08 min/km. Tänk att jag fick ihop veckan ändå! Det trodde jag inte i lördags när jag mådde skitkasst. Veckan summeras till 43 kilometer och det känns som en riktigt bra vecka.

image

Påskmaten

Alltså vi åt så gott så gott igår. Sill, lax, tonfiskrullar, ägg, räkor, potatissallad, älgkorv, rödbetssallad, brietårta, korv, köttbullar, potatis, lammstek och silltårta. Silltårtan var ett nytt recept och den var så himla god, blir hungrig bara jag tänker på all mat.

image

image

image

image

image

image

Vecka 6 : Pass 3

Vilket väder jag sprungit i idag! Strålande sol och blå himmel. Jag sprang långpasset idag som såg ut såhär:

LÅNGPASS
14 km. Lugnt inledningsvis och känns kroppen bra kan du öka efterhand. Dock ingen snabbdistans, god känsla hela vägen.

Jag testade ett nytt ställe att springa på idag och det var superfint och jag kommer definitivt springa trail där framöver men idag var det inte rätt ställe att springa på och efter att ha kämpat mig uppför flera lååååååånga och branta backar så fick jag vända och springa på bekanta vägar istället. Vågade mig inte på det idag då jag inte är så bra på att följa Skåneleden…

Så jag vände om, sprang tillbaka och sprang genom lite åkrar och sen genom byn och hem. Trodde rundan skulle ta mycket längre tid då jag fick gå lite i backarna och stanna och fundera på hur jag skulle springa ett par gånger men jag var hemma efter en timme och 26 minuter, 14 kilometer prick. Snittade på 6.13 min/km och det tog jag igen på slutet då jag sprang i 5.30-5.40-tempo.

image

image

image

image

image

Långfredag

Jag har känt mig sjukt trött idag och rätt så deppig faktiskt. Min energi är som bortblåst och jag har inte fått nåt vettigt gjort idag förutom lite förberedelser till imorgon. Pappa och Kalle har byggt klart väggarna till hund- och kaningården och satt upp staket så Dixon inte kan rymma till grannarna prick hela tiden.

Nemo är feberfri idag och i förmiddags hade påskharen varit här med ägg till alla som låg gömda lite överallt i trädgården. Mängden godis som ätits här idag alltså.. Helt sjukt. Själv har jag gjort sockerfri Snickers och mumsat på, blev lite för sugen på lösgodiset innan..

Klockan är kvart i tio och jag skulle kunna lägga mig nu trots att sov en stund i eftermiddags. Kanske jag drabbats av den stora påsktröttheten? Eller vårtröttheten? Imorgon är det långpassdags igen så jag hoppas att jag är piggare då. Och sen vankas det påskmiddag och det ser jag fram emot, massor av god mat ska det mumsas på!

image
Vi åt väldigt god mat ikväll med, cheddarostfyllda hamburgare med pommes, mozzarellasticks och lökringar.