Vecka 8 : Pass 2

Idag var jag riktigt omotiverad till att sticka ut och springa. Det var ruggigt ute, jag var frusen och så var jag tvungen att gå en promenad med Dixon först. Men ut kom jag tillslut och körde det här passet:

INTERVALLER
Uppvärmning 2km
Koordinationslopp 5x60m
3x2km(10:00 min) eller 3×10 min löpning om du inte har en uppmätt sträcka. Inte för snabb första intervall! Se till att kom in i löpningen. Kan öppna lite långsammare 10:15. Sedan snabbare och snabbare! Vila 3min mellan varje lopp.
Nedjogg 2km

Jag har märkt att koordinationsloppen är jättebra för har man sprungit några gånger i typ 3.30-tempo så känns det inte alls så snabbt med 5.15-tempo sen. Prova!

Det var alltså tvåtusingar idag, första gången jag kört det. Jag började med att springa den första intervallen i 5.20-5.25-tempo, sen andra intervaller i 5.10-5.15-tempo och den sista i 5.00-5.05-tempo. Det gick väldigt bra, över förväntan på sista intervallen faktiskt. Nöjd och glad stoppade jag klockan på 11 kilometer och en timme och fem minuter.

image

Marockansk kikärtsgryta

Det här är en väldigt god vegetarisk rätt som jag inte lagat på jättemånga år. Men ikväll gjorde jag den och det var godare än jag mindes. Smakrikt och med lite hetta. Att den är snabblagad gör det ju inte sämre.

image

MAROCKANSK KIKÄRTSGRYTA
4 portioner

1 hackad gul lök
1 krossad vitlöksklyfta
Matolja till stekning
2 tomater i bitar
200 g färsk spenat
2 tsk gurkmeja
2 burkar kikärtor
1 burk kokosmjölk
1 hackad chilifrukt
Salt och peppar

Hetta upp oljan och fräs lök och vitlök några minuter under omrörning. Tillsätt tomater, spenat, chilipeppar och gurkmeja. Rör om. Tillsätt kikärtor, häll över kokosmjölken och låt koka ihop utan loch i ungefär 10 minuter. Smaka av med salt och peppar och servera med ris eller bulgur.

image

Bästa natten…

Igår jobbade jag till 22.30, hemma 23 och i säng 23.30. Klockan 02.38 vaknade jag av att Dixon pep och gnydde på nedanvåningen. Efter ett tag gick jag upp och släppte ut honom så han fick kissa och sen gick jag och la mig igen. Men han fortsatte pipa och jag försökte ignorera det. När Dixon väl var tyst så började Kalle snarka och när han väl var tyst kom barnen upp ett efter ett så jag vaknade till. 5.15 ringde klockan. Upp och duscha, göra mig iordning, äta frukost, väcka barnen, gå ut med Dixon, göra barnen färdiga och sen lämna barnen i skolan och förskolan. Nu väntar en dag framför datorn, jag och Evelina ska planera sommaren och se till så alla får semester som de önskat. Det blir en utmaning.

image

Mitt favoritpass

Veckans tema här på Running Life är Mitt favoritpass. Inte helt förvånande kommer jag ju att skriva om löpning då det i dagsläget är det enda jag tränar och även när jag tränar annars är det ju det jag tycker är roligast.

Men vilket är då mitt favoritpass? Många tror nog att löpning är enformigt men det finns ju hur många sätt som helst att springa på!

Distanspass
Tröskelpass
Långpass
Intervaller

Och sen finns det ju massa olika former av de passen också så möjligheterna är oändliga! Och lite svårt blir det välja ut vilket som är roligast. Det är ju lite efter väder och vind och dagsform tycker jag men jag tror att jag i dagsläget ser mest fram emot intervallerna faktiskt.

Varför?
För att intervaller känns så jäkla effektiva efteråt. Man kan ta ut sig ordentligt och det kan vara riktigt grisjobbigt men belöningen kommer snabbt i form av en stunds vila. Intervaller kan funka för att få igång kroppen också när man haft en svacka och löpningen känns tung tycker jag. Och av alla olika intervallpass som finns, vilket är det allra bästa? Då måste jag säga de kortare på typ 3-4 minuter med någon minus vila, eller tusingar. Tusingar är dock med hatkärlek då jag tycker det är så sinnessjukt jobbigt men efteråt känns det grymt.

image
Så här kan det se ut där man har suttit efter ett svettigt intervallpass.

Fel fokus

I mitt påskägg fick jag en löpartidning av Kalle.

image

Jättekul tyckte jag och började bläddra i den och läsa. Men ju mer jag läste, desto mer irriterad blev jag. Det är så sjukt mycket i tidningen som fokuserar på viktnedgång och kalorier. Visst kan det vara ett inslag i tidningen men allt genomsyras av hetsen kring hur man ska äta för att tappa i vikt och bli smal. Skittråkigt och hetsande. Kan man inte få springa bara för att det är roligt? Målet är kanske att springa milen på en grym tid och inte att nödvändigtvis gå ner i vikt.

Vi kan titta igenom tidningen lite, det börjar redan på framsidan.

image

Spring dig pigg, stark och frisk hade varit bättre tycker jag. Eller pigg, stark och glad.

image

image

image

Sen så kommer det lite små hintar här och var om hur bra det är att springa om man vill gå ner i vikt och sen är det en artikel om för- och nackdelar med att springa på löpband och springa ute. Och nummer ett, alltså det allra bästa med att springa på löpband är att då ser man kalorierna DIREKT på skärmen. Herregud, är det det vi ska fokusera på? ”Så, nu har jag bränt en Snickers, nu är jag färdig”. Så jävla sorgligt.

Sen går vi vidare till löpning för män och löpning för kvinnor. En del relevanta saker som löpning före och efter graviditet men högt upp på listan för löpning för kvinnor finns såklart:

image

Och sen, det som gör mig sjukt sjukt irriterad:

image

TA MED BARNEN! Amen vad fan.. För löpningen kan ju inte få vara lite egentid då en mamma får fokusera på sig själv en stund? Nej så ska barnen med… Tror ni att det på sidan för manlig löpning stod att han skulle köpa en löparvagn och ta med barnen…? Nej just det, det gjorde det INTE. Vad det däremot stod var:

image

För det finns ju ingen man som önskar gå ner i vikt.. Och för kvinnor är viktnedgång ALLTID önskvärt.

Vi kan avsluta med en artikel om intervaller och varför det är bra i löpträningen. På andra plats kommer, tadaaaaaaaa!

image

Det näst bästa med intervallträning är alltså att vi bränner fler kalorier!

Nej jag är verkligen besviken på den här tidningen. En artikel kan visst handla om löpning och viktnedgång men när hela tidningen genomsyras av att man ska bli smal och bränna massa kalorier så känns det skittråkigt och att det är helt fel fokus. Jag tänkte att det säkert var en man som gjort tidningen men tji fick jag för det är faktiskt en kvinna som är redaktör och ansvarig utgivare.

Vecka 8 : Pass 1

Långpass jag skrev och långpass det blev. Upplägget såg ut såhär:

LÅNGPASS
Långpass 16-18km.
Lugnt inledningsvis, och känns kroppen bra kan du öka efter hand. Dock ingen snabbdistans. God känsla hela vägen.

Nu blev det inte riktigt som planerat och det pass som träningsschemat beskrev. Jag körde ju upp till Klinten här i byn och parkerade bilen och sen gav jag mig av längs outforskade stigar. Det blev ju inget snabbt pass kan jag meddela, tuff terräng med mycket sten, rötter och backar. Många grindar fick jag ta mig igenom och även vara uppmärksam på att INTE springa vilse och jag sprang faktiskt fel bara två gånger.

Vilken guldgruva jag hittat! Massa slingor att utforska och det här kommer bli perfekt träning inför Sälen Fjällmaraton. När jag kom till bilen igen hade det gått nästan två timmar sen jag gav mig av och klockan stannade på 15 kilometer. En kilometer för kort men med tanke på den tuffa terrängen och tiden jag var ute så får det vara godkänt ändå tycker jag.

Jag fotade en del längs vägen för det var så himla fint. Tänker att det kommer vara sjukt vackert när det blir löv på träden och börjat grönska mer.

image

image

image

image

image

I chock

Jag trodde att förra veckans The Walking Dead var säsongsavslutningen och var arg för det dumma slutet, men så fick jag av en slump reda på att det kom ju ett till! Det fick jag reda på igår kväll vid 23 men jag var tvungen att se det ändå. Så det gjorde jag och HERREGUD vilket avsnitt! Slutet på det alltså, helt sjukt. Och nu måste vi vänta till oktober för att få reda på fortsättningen..

image

Men nu ska jag försöka släppa The Walking Dead och lämna barnen och sen göra mig redo för långpass. Trail blir det idag, på helt nya stigar så det känns spännande.

Happy tisdag på er!

Havets Wallenbergare

Idag åt vi en himla god middag som ni måste prova! Havets Wallenbergare med blomkåls- och broccolimos.

image

HAVETS WALLENBERGARE
12-14 stycken

400 gram torsk
500 gram lax
3 dl vispgrädde
2 msk finhackad färsk dill
4 msk pressad citron
2 ägg
2 tsk salt
citronpeppar
Ströbröd

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa den tinade fisken med dill, citron, grädde, ägg salt & citronpeppar. Forma sedan till biffar (det är en väldigt lös färs). Rulla dem i ströbröd och bryn dem i smör på hög värme på varje sida så det blir en hållbar yta. Lägg dem i en ugnssäker form och ställ in i ugnen i cirka 15- 20 minuter, tills fisken är klar.

BLOMKÅLS- OCH BROCCOLIMOS

Blomkål
Broccoli
Mascarpone
Grädde
Parmesan
Salt
Vitpeppar

Koka blomkål och broccoli, typ 70/30. Både fryst och färsk funkar. När det är mjukt så mixa med en stavmixer och häll sen i en skvätt grädde, mascarpone, kryddor och riv i parmesan. Mixa ihop allt helt slätt.

Servera wallenbergarna och moset med skirat smör och ärtor eller edamebönor.

image

Ny grill

Vilken härlig dag! Det är typ 15 grader ute och man kan vara utan jacka. Våren är här och jag hoppas innerligt att det inte kommer några bakslag.

Förmiddagen spenderades framför symaskinen och fyra par byxor lagades. Två par till ska lagas och ett par ska bli shorts. Leon har byxor som börjar bli för korta men eftersom han är så smal så passar de ändå i midjan så det blir shorts av dem.

Jag och Dixon gick en lång promenad i skogen sen. Fåglarna kvittrade och vitsipporna har börjat blomma, snart bildar de stora vita hav och det är så fint.

image

image

image

På eftermiddagen har jag byggt en ny grill. Vår gamla har rostat sönder och jag fick en idé då vi har en massa lecablock och tegelstenar. Kalle kommer bli SÅ happy..

image
Gamla grillen..

image

image

image

image
Hur glad kommer Kalle att bli..?

Inga måsten

Godmorgon måndag! Pigga och glada idag? Jag är trött trots att jag sov en halvtimme igår eftermiddag plus la mig typ 22 igår. Extra skönt med en dag utan måsten idag, jag tycker alltid detta så jäkla mycket som ska göras hela tiden. Men idag, nada. Inget spring, inte handla, inte städa.. Jag har precis ätit frukost och ska nu ta tag i en hög med byxor som behöver lappade knän. Alla Nemos byxor går sönder på knäna nu så jag ska försöka mig på att fixa till det.

Jag har lite problem med mitt högra öga. Det har börjat att göra ont, speciellt när jag är trött. Svårt att förklara hur det känns men det är som om att det plötsligt kommer ett stick eller vad man ska säga och jag måste blinka flera gånger innan det försvinner. Nästan som att ögat plötsligt torkar ihop jättesnabbt men det är inte det eftersom det är lika med ögat stängt. Det syns inget på ögat så jag vet inte vad jag ska göra, vänta ut det antagligen.

Nej nu ska jag plocka ur diskmaskinen och sen sätta mig med byxorna.

image