Vecka 9 : Pass 2
Tredje dagen med spring idag och det kändes kan jag lova. Var öm i höften redan igår och den kändes hela löprundan plus att benen var trötta.
DISTANS
8km löpning. Kring 45-47min
Jag fick kämpa mig igenom passet på grund av de trötta benen. Åh det var så segt och jag drömde mig till veckan efter Womens Health Halfmarathon då jag ska det luuuuugnt, en riktig vilovecka. 45 minuter landade passet på, död efteråt.
Nu ska jag ut och promenera med Dixon, det blir mycket motion om dagarna nu och lite stressigt att hinna allt innan jobbet.
Vecka 9 : Pass 1
I förmiddags plockade jag bort alla vinterspringkläder och plockade fram linnen och shorts och sen premiärsprang jag med bara ben, så härligt! Jag ångrade att jag inte tog t-shirt också för det var verkligen varmt. Jag började veckan med ett tempopass.
TEMPO
1km uppvärmning
3km Tröskelfart (5:20 – 5:40 min/km)
4km Snabbdistans i tävlingsfart (5:10 – 5:15 min/km) Kan slita,men inte går över gränsen.
2km nedjogg.
Huuuu det var tufft idag. Speciellt när jag hade sjuk motvind emellanåt. Första tre kilometrarna i tröskelfart gick hur bra som helst men sen hade jag sjukt svårt att öka och springa snabbare, fick verkligen kämpa för det. Nedjoggen sen gick långsamt och det var så skönt att få tuffa fram efter att ha sprungit rätt så fort. Stoppade klockan på 10 kilometer på precis under 55 minuter. Är så glad att jag kommit ner på de tiderna på träning, det gjorde jag sällan innan. 10 kilometer känns mycket lättare när de delas upp i block som i det här passet.
Kokoskyckling från Kenya
Den här rätten var det också många år sen jag lagade och den är riktigt god. Tycker den är väldigt thailändsk i smaken och jag har gjort om receptet lite. Jag gillar inte så mycket ”pill” så jag har bytt kycklingklubborna mot kycklingfiléer och så kryddar jag mer än det står i receptet, men det är ju en smaksak.
KOKOSKYCKLING FRÅN KENYA
4 portioner
4 kycklingklubbor
Olja till stekning
1 hackad gul lök
1 strimlad röd pepparfrukt
2 hackade vitlöksklyftor
1 tsk ingefära
1 tsk curry
1 tsk salt
1 tsk socker
Rivet skal av en halv citron
2 msk tomatpuré
1 hönsbuljongtärning
1 burk kokosmjölk
Kokosflingor
Hetta upp olja i en gryta. Lägg i lök, pepparfrukt, vitlök och kryddor. Rör om och fräs i några minuter. Lägg i kycklingen och bryn den runt om i ca fem minuter. Tillsätt citronskal, tomatpuré, buljongtärning och kokosmjölk. Lägg på locket och bräsera 25-30 minuter. Strö lite kokos över kycklingen och servera med ris.
Vecka 9
NÄST SISTA VECKAN AV TRÄNINGSPROGRAMMET! Känns helt galet att jag hoppat på och (snart) fullföljt det. Och att det är mindre än två veckor kvar för att se om det gett resultat. Sjukt spännande. Vecka 9 ser ut så här:
Distans
8km löpning. Kring 45-47min
Intervall
Uppvärmning 2km
Koordinationslopp 4x100m
5x1km (4:55 – 5:15 min/km) med 1 min vila. Börja långsammare och kom in i det för att sedan trycka på mer efterhand. Kan vara bra att köra på bana eller uppmätt sträcka. Går även att löpa på grusväg eller lite mjukare underlag på tid, 5x5min.
Nedjogg 2km
Distans
6km lugn löpning
Tempo
1km uppvärmning
3km Tröskelfart (5:20 – 5:40 min/km)
4km Snabbdistans i tävlingsfart (5:10 – 5:15 min/km) Kan slita,men inte går över gränsen.
2km nedjogg.
Känns som en rolig vecka, utmanande med ett par tuffa pass. Jag jobbar i helgen så det blir antagligen löpning måndag, tisdag, torsdag och fredag såvida jag inte tar det korta distanspasset typ söndag kväll. Är lite kluven till att springa efter jobbet när jag inte träffat barnen på hela dagen men de ska ju ändå lägga sig typ när jag kommer hem och det är så himla skönt att få komma ut och röra sig efter att ha jobbat så många timmar. Vi får se, kommer börja veckan med något av de tuffare passen imorgon iallafall.
Vecka 8 : Pass 3
Egentligen hade jag tänkt springa igår men var alldeles för sliten för det, inte bra. Och så vaknar jag idag och är sliten igen! Inte lika mycket som igår men tillräckligt för att känna att springa? Njaaa.. Men what to do? Sista chansen för att få ihop veckan så jag gav mig ut ändå.
DISTANS
8km löpning. Kring 45-47min.
Jag var otroligt glad för att jag sparat lugnaste passet till sist och tänkte att jag kör på så får vi se. Och vet ni, det gick hur bra som helst, helt sjukt! Trodde kroppen skulle strejka men den kutade på och jag gjorde mina åtta kilometrar på 44 minuter blankt, snittempo 5.30 min/km. Jag tror nog att vin är bra bränsle för min kropp faktiskt.
Veckan summeras till 34 kilometer och nu blickar vi framåt mot nästa vecka som är den NÄST SISTA!
Sushikväll
Igår hade vi besök av familjen Carlenhag. Mycket trevlig kväll med mycket prat och skratt. Vi gjorde sushi tillsammans som blev riktigt bra och vi gjorde mycket så alla kunde äta så mycket de orkade. Jag hade köpt Ginger Joe till och det var kul att testa något. Vi gjorde makirullar med lax, räkor, crabsticks, gurka, morot och avokado och till hade vi wasabi och soja. Till efterrätt hade jag bakat en kladdkaka och sen åt vi snacks och drack ett gott rött vin. En väldigt lyckad kväll!
Kvällens
Bakis
Idag är jag lite sliten faktiskt. Nina kom över på middag igår och hade med sig lakritsshots. När drack jag det sist? På Hultsfredsfestivalen år 2001 typ och jag somnade i ett dike. Marika gick och letade efter mig och hittade mig tack vare att mitt nitbälte glittrade så fint i ljuset från en lampa.. Vilka minnen!
Igår var det inte så illa men rätt snurrig var jag när jag gick och la mig. Idag är jag fortfarande lite snurrig men det blev bättre efter att ha stått ute och frusit i 1,5 timme när Leon var på sin första fotbollsträning. Han tyckte det var jättekul och var mycket mer engagerad än vad Nemo var när han testade fotboll.
Nu har jag värmt upp mig med en varm dusch och ska dammsuga, baka och måla naglarna.
Buslandet
Eftermiddagen har spenderats på Tuna Busland i Sjöbo. Jag överraskade barnen med att åka dit och de blev jätteglada. Tuna är inget fancy lekland som Leos eller Andys men det kostar 60 kronor, man har uppsikt över barnen och de har mycket att äta och fika på. Till och med sockerfri choklad som var riktigt god. Idag betalade jag dessutom bara 60 kronor för båda barnen då man får rabatt genom ett stämpelkort. Nära oss ligger det också, många tummar upp.
Nu är vi hemma och solen har kommit fram och jag dricker vin och vi ska grilla vildsvin snart. Ikväll ska vi se Kalle och cokladfabriken då vi lånade den på bok-cd på biblioteket och den gått varm sen dess. Vi har sett den en gång förut men barnen ville se den igen. Jag läste boken flera gånger som barn så jag tycker det är jättekul att de gillar den.
Hoppas ni får en härlig fredagskväll!


















