Regn & Ny frisyr

Vilken start på semestern! 12 grader och ösregn. Jag hoppas verkligen det bättrar sig för sämre kan det knappt bli.

Dagen startade med ett besök hos frisören, en längre page med mycket lutning. Trivs väldigt bra i den frisyren. Frisören stylade det jättefint men sen förstördes det av regnet tyvärr.

Nu har vi städat och ska käka lunch och spela kort och sen åker vi och handlar lite och så ska det städas till djuren. Hoppas regnet lugnar sig lite, orkar inte vara ute och bli blöt och frusen.

image

❤️ SEMESTER ❤️

NU har jag semester! Så jäkla härligt! När jag kom hem hade Kalle köpt blommor och jordgubbar. Så omtänksamt, oftast är det jag som stör för firanden så det gjorde mig väldigt glad.

Semestern börjar med att regnet öser ner, helt sjukt vad det regnar. Det ska regna imorgon oxå och det känns lite tråkigt, vill ha sol nu ju! Eftersom vi åker på torsdag så blir det mycket som ska fixas imorgon. Klippa gräset (om det inte regnar alltför mycket), städa till alla djur, städa huset, packa, tvätta träningskläder, handla och så ska jag ju klippa mig.

Jag fixade en månads gratis lyssnande på Bookbeat idag och började lyssna på första boken idag. Det blir perfekt till långa bilresor och hundpromenader nu på semestern. Vilken bok jag började med? Bucketlist av Katrin Zytomierska, återkommer om vad jag tycker!

image
Jag gillar mitt hår på den här bilden. Tycker det är snyggt att det ser ut att vara mycket lutning och så älskar jag hur Instagramfiltret framhäver kontrasterna i mitt hår. Går det att färga som ett instafilter??

Hårpanik

Jag har inte klippt mig sen i november och då jag tagit hand om håret med bra schampoo och minimalt med tvättar så har det inte känts nödvändigt. Färgen har också hållt bra och jag har varit nöjd fram till nu. Började känna för ett par veckor sen att jag nog borde klippa topparna och efter att jag förra veckan på jobbet blev av med en stor tuss hår på ena sidan så kändes det ännu mer nödvändigt med ett klipp.

Min frisör hade ingen tid innan torsdag den här veckan men jag hade tur och fick en tid hos en annan på onsdag. Tyvärr fanns bara tid för klipp så färg får vänta. Tänker mig att jag ska toppa håret och snygga till lutningen lite.

image

image
Bilder lånade härifrån.

Igår sa även Nemo att han ville klippa sig. Det gav mig en klump i magen för jag älskar hans långa hår och tycker att han är så fin i det. Samtidigt vill jag ju att han ska få bestämma själv. Han sa att han ville ha kort hår men den typiska ”pojkfrisyren” som alla killar har vägrar jag, någon hejd på självbestämmande får det faktiskt vara. Men Nemo sa att han ville ha lika frisyr som Markus & Martinus och det kan jag väl gå med på. Vi kom överens om att han skulle fundera på saken och om han fortfarande vill klippa sig när vi varit i Dalarna så ska jag boka en tid.

Pepp på trail

Jag blev verkligen pepp på lopp efter att jag anmält mig till Mora Trail igår och började därför veckan med ett trailpass på åtta kilometer. Det var fint väder men inte för varmt och riktigt skönt ute i skogen. Det är så mysigt att lyssna på en bra podd och lufsa runt i vacker natur, ser fram emot många sådana pass i sommar.

Vet inte hur jag ska lägga upp resten av veckan men det blir nog ett pass imorgon och sen ett kort på fredag. På onsdag är det fullt upp inför resan och på torsdag åker vi bil hela dagen. I och för sig är ju en springtur perfekt efter det men jag ska ha Dixon med så det får bli promenad med honom istället.

image

Bröllopsförberedelser

Jag såg nyss sista avsnittet på senaste säsongen av Orange is the new black. Alltså, jag känner mig helt ledsen. Så tragiskt och sorgligt.. Ska inte spoila något men se den serien om ni inte har gjort det.

Dagen har inte varit så sorglig. Jag och barnen har varit hos Ernhakarna tillsammans med Liljerna och planerat och pysslat till #liljethewedding. Vi åt en sjukt god grillbuffe, Ninni är tillbehörsguden och hade förberett så mycket gott. Jag var fortfarande mätt när vi skulle äta kvällsmat.

image

Mycket bröllopsprat som sig bör och Ninni visade klänningen hon ska ha, otroligt fin. Vi glittrade burkar och jag och Ninni fick äran att dekorera borden inför bröllopsmiddagen, så himla roligt! Jag slant med ett rakblad och skar mig i fingret och kletade någon lösning i ögat som sved så in i helvete så jag får hålla mig till lite enklare pyssel i fortsättningen.

image

image

Innan vi åkte hem fick vi en rundtur i den nya trädgårdsdelen med odlingar och Mikael drog upp fyra morötter till mina kaniner mot att jag visade bilder på det på Instagram.

image

image

image

Nu är det dags att sova och ladda upp för de två sista arbetsdagarna innan semestern. Två dagar, två dagar…

Spontan anmälan

Häromdagen trillade jag över ett inlägg om Mora Trail på Facebook. Tittade lite närmare och insåg att loppet faktiskt är nästa söndag då jag är i Dalarna. Blev sjukt pepp och anmälde mig igår kväll. Det ska bli så himla roligt, ett traillopp i dalaskogarna, perfekt träning inför Fjällmaran. Det fanns tre distanser att välja mellan, 15, 30 och 45. Jag tog 15 då jag inte har tränat inför någon längre distans på länge.

BANSTRÄCKNING

Knatte- och juniortrail går på stigar i tallskogen runt omkring arenan. Knattebanan är 2 km och ungdomsbanorna 2-4 km. Kuperingen är svag.

De längre loppen går längs en av Moras pärlor när det gäller löpspår, den omtalade BanAnna. Starten sker vid Vasaloppsspåret i fäboden Läde, mitt emellan kontrollerna Hökberg och Eldris.

Första kilometrarna bjuder på rejäl ”motbackslöpning” när man tar sig upp för Hökberget på väg mot fäboden Hökberg. En mytomspunnen fäbod där Mora-Nisse hade sitt sommarställe och man bjuds på en bedårande utsikt ner mot Gopshusberget och Spjutmodammen.

Härifrån rullar det sedan nedåt tills man når Österdalälven vars kant man sedan följer. Det är småkuperat och knixiga småbackar hela den slingrande stigen tillbaka längs älven i den storslagna tallskogen.

I Läde viker vi av BanAnna och avslutningsvis få ett flackt parti delvis på vägar inne i fäboden där framförallt 30 och 45 km löparna får ett välbehövligt lättlöpt parti.

75% Stig – 15% Grusväg – 10 % Asfalt

Total stigning per varv är uppskattas till 450 meter, vi ska mäta upp det bara snön försvinner.

image

image

image

image

image

image

image

image

Bilderna och informationen är hämtade härifrån. Visst ser det fantastiskt ut? Någon mer som är sugen?

Color Obstacle Rush 2016

Nu har jag verkligen provat något nytt, ett hinderlopp med massa färg och rolig outfit. Kändes mer som en möhippa än ett lopp nästan.

Jag var ju kittad till tänderna som ni redan sett, med kläder från Color Run förra året som jag aldrig sprang så det var dagen efter min möhippa.

image

Jag och Nina åkte tillsammans och hämtade upp Elin och Amanda och tillsammans bildade vi laget Fast & Faboulos. På vägen till mlmö började det regna och sen regnade det i princip hela tiden. Lite tråkigt, jag tror allt hade varit ännu roligare om vi sluppit regn.

Vi hämtade ut våra tröjor och de andra köpte kjolar och lite annat och sen kurade vi i ett tält tills det var dags för uppvärmning. Jag brukar ju inte värma upp men idag kändes det nödvändigt och jag måste säga att uppvärmningen var den bästa jag varit med om på något lopp. Sjukt cool tjej som höll i den och bra musik.

image

Det var fyra starter med en halvtimme mellan men det blev korvstoppning direkt och vi fick stå flera minuter och vänta på första hindret. De borde släppt iväg små grupper var femte minut istället. När vi väl närmade oss första hindret så gick det sönder så vi fick helt enkelt springa förbi. Det var ren lera vi fick klafsa runt i och när färg kastades och det sen regnade så såg jag knappt något genom mina solglasögon.

Det var lite blandade hinder, flera uppblåsbara och ett till sånt hade gått sönder längs vägen. Mycket klättrande där man sen fick åka rutschkana ner och det gick undan när det var blött vill jag lova. Att jag sen hade VITA cykelbyxor under min kjol som INTE täckte rumpan ville jag knappt tänka på. Men jag måste slå ett slag för cykelbyxorna. Bara resår i midjan men de satt ändå upp medan jag sprang! 59,90 på Gina Tricot.

Det fanns ett skumhinder där vi fick springa genom massa skum men skummet såg ut som chokladmousse på grund av leran, ett hinder där vi fick hoppa en runda på hipety-hops (sjukt roligt) och ett hinder som jag kröp över och även där ville jag inte tänka på min genomskinliga bakdel..

Jag hade ingen klocka så jag har ingen aning om tiden men plötsligt kom målet, jag fick en medalj och en massa färg kastad på mig.

image

Roligt lopp, men som sagt, ännu roligare utan regn tror jag. Det verkade vara många som gjorde loppet som en kul grej för det var väldigt många som gick och det är ju mer en kul grej än ett lopp för att ”tävla” på, det var inte ens tidtagning.

image

Tack tjejer för en riktigt rolig dag!

Dagens outfit

Dags för Color Obstacle Rush i Malmö idag och jag är kittad till tänderna! Funderar på om det här ska bli min standardoutfit när jag ska springa lopp.

image

Fem kilometer hinderbana är det och idag handlar det inte om tid utan om att komma i mål med värdigheten i behåll. Något jag kanske inte ens har med mig i starten..? Kul ska det bli iallafall!

Bättre sent än aldrig..

Hur kan en dag gå så fort?? Om man inte går upp sjukt tidigt så försvinner ju dagen innan man hinner blinka. Jag och Leon gick upp strax innan nio och då hade Nemo varit uppe ett tag, alltid först upp. Vi åt frukost och bestämde att vi skulle ta en tur till Ikea. I mars så beställde jag ett gäng snygga prints men jag har inte fått tummen ur att köpa ramar till dem, men idag var det dags! Bättre sent än aldrig hette det va..?

Så lite ramar, ljus och annat smått samt lunch på Ikea blev det och sen Ica Maxi på Toftanäs innan vi körde hem och då var klockan redan tre. Sen ska bilen packas ur, mat in i kylen, fix med djuren och så vidare och så vidare. Satte printsen i ramarna och det blev riktigt snyggt.

image

image

Vi skulle grilla på kvällen men när det var dags så öppnade himlen sig och regnet öste ner så kycklingspetten fick göras i ugnen istället. Efter maten åt vi jordgubbar och tittade på Ronja Rövardotter. Så kan en dag se ut hos oss alltså, och snabbt gick den.