Ännu ett lopp inbokat!

Efter förra årets två ynka lopp så har jag tagit mig i kragen och bokar in mig på lopp efter lopp. Ett har redan avverkats och nu har jag FYRA lopp inbokade att se fram emot! Womens Health Halfmarathon i Stockholm, Lundaloppet med jobbet, Sälen Fjällmaraton och igår anmälde jag mig till Color Obstacle Rush i Malmö. Ett hinderlopp med färg, bara att kuta, ha roligt och klä sig skojigt. Min granne Nina drog med mig i ett lag så nu är jag stolt medlem i Fast & Fabulous! Gud så roligt det kommer bli!

Jag är ju väldigt ”på blodigt allvar” och satsar järnet på lopp så det är kul med ett lopp bara på skoj. Den andra juli är det dags och om ni vill hänga på så läs mer HÄR.

image

Bildkälla

Det kommer aldrig att bli sig likt

Idag var vi ju bjudna till min faster på middag men igår kväll blev Nemo sjuk och idag har han feber. Jag kände direkt att jag ville vara hemma vilket är konstigt då jag tycker det är supermysigt med släktträffar. Vi träffas ju sällan allihop då alla bor så långt ifrån varandra. Och det är klart att jag vill vara hemma och ta hand om mitt sjuka barn men Nemo är inte supersjuk men hela min kropp skrek att jag ville vara hemma och nu har det gått upp för mig varför.

Farmor är inte där. Farmor finns inte mer och inget kommer någonsin bli detsamma och hon fattas. För mig fattas hon så otroligt mycket och vid sådana här tillfällen blir det ju extra uppenbart. Sist vi alla träffades var på begravningen och det var en så fruktansvärt jobbig dag..

Så ikväll är jag, Nemo och Dixon hemma och har det lugnt och myser med en brasa och Krambjörnarna på Netflix. Det känns välbehövligt på något vis efter kvällens slag i magen.

image

Vecka 6 : Pass 2

Idag valde jag att köra följande pass:

INTERVALL
Uppvärmning 2 km
Koordinationslopp 4*80 m
4 * (3min-2min-1min) med en minuts vila mellan varje intervall och sedan 3 min serievila för att dricka, vila och stretcha. Försök få det att gå snabbare för varje serie. Fart 5.15-5.35 min/km.

Det här passet kunde jag inte programra in i klockan så jag tog 8 minuter (3+1+2+1+1) med tre minuters vila mellan och så fick jag själv hålla reda på intervallerna i varje block. Det var ett lite konstigt pass tycker jag för det var inte alls jobbigt och väldigt mycket vila och då höll jag ändå strax under 5-tempo i varje intervall. Men som sagt, allt behöver väl inte vara kräkjobbigt.

När jag var klar med uppvärmningen och körde koordinationsloppen så kom solen fram och det var så jäkla varmt och det hade gått att springa i t-shirt men sen mulnade det igen och då blåste det skitkallt. Märkligt väder.

Totalt blev dagens pass 11 kilometer och imorgon är det en vilodag innan det är dags att köra veckans två sista pass lördag och söndag.

image
Månadens Healthy Box väntade i postlådan när jag kom hem!

Vilka sporter önskar du att du vågade testa?

Dags för Veckans Tema igen och det är Ninni som undrar:

Vilken/vilka sporter önskar du att du vågade testa!

Det här är lite klurigt för mig eftersom jag lever lite efter Vill man så vågar man. Jag avstår inte från saker på grund av att jag inte vågar utan resonerar som så att hade jag verkligen VERKLIGEN velat så hade jag gjort det.

Jag tänker och tänker och funderar… Vilken sport hade jag velat prova om jag vågade? Jag kan seriöst inte komma på någonting! Jag tänker på Ninnis wakeboardåkande. Ser sjukt coolt ut och är antagligen jätteroligt. Jag gillar ju adrenalinkickar så det hade säkert passat mig och om jag verkligen verkligen vill så skulle jag prova. Sen är jag lite så att jag är inte rädd för själva grejen att göra, utan jag tycker det är sjukt jobbigt med människorna runt omkring som som ska titta på. Det går mig skitnervös, att någon ska se mig prova.

Det enda jag känner att jag aldrig i helvete skulle våga är bungyjump men det vill jag aldrig i livet testa heller. Fy fan vad läskigt! Fallskärm vågar jag inte heller och vill inte så det gör ju ingenting.

Men en sport jag vill utöva men inte vågar alltså.. Jag är ledsen men jag kommer inte på någon!

image
Bildkälla

Vecka 6 : Pass 1

Idag var det lite på gränsen om jag borde springa egentligen. Jag hade inte ont i halsen men det kändes att jag haft ont i den och jag var lite rosslig men efter en kopp te så kände jag att jag kör på. Träningsveckan fick börja med följande pass:

DISTANS
10 km löpning. Kring 55-60 min.

Med senaste Fredagspodden i öronen så gav jag mig av och trots att jag kände mig lite ansträngd i halsen så var känslan i kroppen bra ändå. I början trodde jag att det skulle bli tufft men det släppte och sen var det bara att hålla farten på runt 5.45 som var min plan. Det var inga problem och 57 minuter senare var jag hemma igen, och snittempot blev 5.43 min/km, helt enligt planen.

Och hälen kändes inte av alls under hela rundan! Lite när jag kom hem bara men inte farligt alls så jag hoppas det kommer att försvinna helt. Och så hoppas jag att förkylningen inte kommer och biter mig i röven imorgon för att jag satte igång för tidigt. Jag vet att det är lite på gränsen och att jag nog skulle behövt en vilodag till egentligen men nu chansar jag lite för att få ihop veckan. Kanske det skiter sig så jag missar resten av veckans pass och då kommer jag ångra mig sjukt mycket så håll nu tummarna att det går vägen.

image

Håll tummarna

Idag mår jag helt okej så mår jag lika mycket bättre imorgon som jag gjort idag jämfört med igår så kommer jag springa. Och kan jag springa imorgon så kommer träningsschemat för veckan att gå ihop sig med spring onsdag, torsdag, lördag och söndag. Så håll tummarna, please?

Idag har jag, mamma och Nemo varit på en shoppingtur och handlat mat till påsk. Vi åkte till Center Syd och jag köpte ett par byxor på Lager 157, en linnehandduk och ett doftljus på HM home, pärlor och pärlplattor, fröer och lite pynt till lördagens påskmiddag. Mina föräldrar är ju här och så kommer Kalles föräldrar och vi ska laga massor av god mat.

Kvällen har ägnats åt att sy mössor, nu är det minst en mössa uppsydd i varje tyg och så sydde jag världens sötaste bebismössa i ett tyg med hjortar och små prickar på. Bilder kommer imorgon när det är dagsljus.

Ikväll har vi ätit hämtmat, lyxigt såhär en tisdag. Mamma, pappa och Nemo åt pizza, Leon åt pommes och jag och Kalle åt sushi. Imorgon ska jag jobba och eftersom det fortfarande är kaos med många sjuka då tar jag jouren tills på torsdag istället för att sluta 21.30 och så blir jag ledig torsdag kväll istället. Perfekt då vi är bortbjudna till släkten i Svedala då.

image

image

image

Martha Ehlin

Igår kväll innan jag skulle sova så kollade jag Aftonbladets app och möttes av det här:

image

Usch vad jag blev ledsen.. Jag älskade Martha Ehlins sommarprat, otroligt gripande, sorgligt, lyckligt och fantastiskt. Martha Ehlin drabbades av cancer när hon var 30 och efter att ha transplanterat fem organ lyckades hon inte bara överleva utan hon grundade MOD (Mer organdonation). I World Transplant Games – ett världsmästerskap för transplanterade – vann hon fem guldmedaljer i Göteborg 2011, en medalj för varje organ hon fått.

Vilken otrolig människa, vilken kämpe och hjälte. Och så slutade det så här. Hon förtjänade verkligen att få leva och hon ville leva. Världen är så jävla orättvis ibland.. Om ni inte har lyssnat på Martha Ehlins sommarprat så gör det NU. Finns i Sveriges radios app eller Podcast-appen.

image
Bildkälla

När man inte kan träna så kan man sy

Jo då, tjock i halsen och ingen träning. Jag skulle VERKLIGEN vilja ha svar på varför det är så här. Men, nu ska jag inte älta det för jag har varit sjukt kreativ idag. Innan solen kom fram i förmiddags så satte jag mig och började sy. Nemo och Leon fick varsin mössa med fjädrar och sen sydde jag några mössor till och en buff. Och eftersom jag hade sånt flow så fortsatte jag sy efter middagen och har fått ihop totalt 13 mössor idag. Det är himla roligt att sy och jag älskar verkligen tygerna. Förhoppningsvis gör fler än jag det så jag kan få sålt några, annars har vi sinnessjukt mycket mössor.. Jag har sytt upp de flesta mössor i tre storlekar, 50, 52 och 54 så det är bara att hojta till om någon vill ha en.

image

image

3 hundar

Nu när mina föräldrar är här då har vi tre hundar i huset och stackars Dixon får inte komma i närheten av varken Annie eller Maja. De blir arga på honom och han vill bara leka. Men den stora klumpen blir väl för mycket för de två damerna. Annie ser ut som en vinthund i jämförelse med Dixon, han är jättegrov medan hon är supersmal.

image

image