Den här citronpajen bjöd jag på förra fredagen då vi hade gäster och de tyckte mycket om den och förvånades över att den var sockerfri. Även Nemo och Leon tyckte om den så den har helt klart fått godkänt.
CITRONPAJ
Pajskal:
120 g mandelmjöl
50 g kokosflingor
40 g kokosnötsmjöl
1 ägg
3 msk kokosolja eller rapsolja
2 msk honung eller agavesirap
2-3 msk vatten
Kör kokosflingorna i en matberedare en liten stund så att de finfördelas lite extra. Inte helt nödvändigt men det gör degen mer stabil.
Blanda i ägg, vatten, olja och honung/agavesirap. Tillsätt äggblandningen till de torra ingredienserna rör ihop till en något klibbig deg. Tryck ut i en pajform och förgrädda i 160 grader i ca 12 minuter.
Fyllning:
5 ägg
175 ml agavesirap
Zest från fyra citroner
150 ml citronjuice
125 ml kokosgrädde
Vispa försiktigt samman alla ingredienser och se till att kokosgrädden är helt utblandad utan klumpar men försök samtidigt att inte vispa in för mycket luft i smeten. Om det bildas skum på ytan kan det vara bra att skumma av det innan du häller det i pajskalet så att utan på pajen inte blir bubblig när den gräddas.
Grädda pajen i 160 grader i ca 30 minuter. Fyllningen ska ”stanna” men inte få färg. Låt svalna helt och servera den kall, gärna med grädde. En bra paj att göra i förväg och förvara i kylskåpet.



















