Citronpaj

Den här citronpajen bjöd jag på förra fredagen då vi hade gäster och de tyckte mycket om den och förvånades över att den var sockerfri. Även Nemo och Leon tyckte om den så den har helt klart fått godkänt.

image

CITRONPAJ

Pajskal:
120 g mandelmjöl
50 g kokosflingor
40 g kokosnötsmjöl
1 ägg
3 msk kokosolja eller rapsolja
2 msk honung eller agavesirap
2-3 msk vatten

Kör kokosflingorna i en matberedare en liten stund så att de finfördelas lite extra. Inte helt nödvändigt men det gör degen mer stabil.

Blanda i ägg, vatten, olja och honung/agavesirap. Tillsätt äggblandningen till de torra ingredienserna rör ihop till en något klibbig deg. Tryck ut i en pajform och förgrädda i 160 grader i ca 12 minuter.

Fyllning:

5 ägg
175 ml agavesirap
Zest från fyra citroner
150 ml citronjuice
125 ml kokosgrädde

Vispa försiktigt samman alla ingredienser och se till att kokosgrädden är helt utblandad utan klumpar men försök samtidigt att inte vispa in för mycket luft i smeten. Om det bildas skum på ytan kan det vara bra att skumma av det innan du häller det i pajskalet så att utan på pajen inte blir bubblig när den gräddas.

Grädda pajen i 160 grader i ca 30 minuter. Fyllningen ska ”stanna” men inte få färg. Låt svalna helt och servera den kall, gärna med grädde. En bra paj att göra i förväg och förvara i kylskåpet.

image

Huvudvärk

Jag vaknade med brutal huvudvärk idag, fy vad oskönt. Börjar känna mig lite snorig men jag hoppas jag slipper bli riktigt förkyld. Kanske kroppens svar på mitt beslut om att hoppa på ett träningsschema igen.. Tänkte springa idag men ska kanske hoppa det så jag inte drar på mig något och inte kan köra igång schemat på måndag. Jag avvaktar iallafall, ska med Leon på fotbollsträning snart och har tagit Alvedon så vi får se hur det känns när jag kommer tillbaka.

Jobb från klockan tre idag, får se vad som kan tänkas hittas på fram tills dess. Skulle vilja åka och köpa brädor men har inget släp och kan inte köra med släp heller för den delen. Får kanske näta klart hönsgården men jag har så jäkla ont i händerna sen igår. Usch vad negativ jag känner mig, avskyr huvudvärk!

image

Trädgårdskärlek

Tack för era peppande kommentarer! Här och på Facebook har jag fått positiv feedback på förra inlägget och jag hör er och såklart jag ska köra! Bättre hejaklack än ni finns ju inte.❤️

Efter två dagar med lite kalla vindar kom värmen tillbaka och efter en lugn morgon gick vi ut och har varit ute hela dagen. Jag har satt nät på hönsgården och mina händer är torra och fulla med blåsor nu. När ståltråden tog slut övergick jag till att pyssla i trädgården.

Det är så rogivande att bara gå runt i kvällssolen och pyssla lite här och lite där. Vattna, dra upp maskrosor till kaninerna, ändra om bland växterna på uteplatsen.. Det är så avstressande och härligt och jag känner att jag behöver verkligen inte något mer i livet än det här. Förutom vin såklart.

Kalle är med Nemo på disco och när de kommer tillbaka ska vi äta fiskpaket och ha fredagsmys. Jobbhelg för mig men jag har jouren lördag till söndag så det är min lyxhelg. Och så dop på söndag, härligt!

image

image

image

Ska jag…..?

Den 18 juni ska jag och Mirijam springa KlövernMilen i Båstad. Hon har efter att ha tryckt ut massa ungar på löpande band äntligen tagit tag i sig själv och börjat springa igen och är minst sagt PEPP. Var och varannan dag plingar min telefon till med nåt nytt lopp hon vill springa. Vi har hittills bokat in KlövernMilen och Iformloppet och när jag kollade KlövernMilen står det att det är ett snabbt och lättsprunget lopp och då tänker jag genast: PB.

Personbästa alltså. Ska jag göra ett ryck och hoppa på ett schema och försöka satsa på PB på milen den 18 juni? Det som gör mig tveksam är att schemat är 8 veckor långt och jag har drygt fem veckor på mig så jag måste hoppa in nästan mitt i schemat och det kändes ganska tufft tyckte jag. Eller så är det precis vad jag behöver för att komma igång igen och jag tyckte ju att det var väldigt kul att följa ett träningsschema..

Hjälp mig nu, kan jag göra det eller är det för kort tid??

image
Bildkälla

Inspirerande läsning

I Veckans Tema ska vi skriva om böcker vi läst som inspirerat oss i träningen! Jag har två böcker som jag direkt tänker på.

HEJA HEJA av Martina Haag

image

Andaktsfullt sätter jag på mig springkläderna. Jag tänker börja försiktigt och inte göra det klassiska nybörjarmisstaget. Många sticker ju ut och tokspringer två mil det snabbaste de kan, kräks, gråter och hatar löpning resten av livet. Jag tänker börja på helt motsatt sätt. Jag ska springa enormt långsamt idag, och bara hålla på tills jag känner att det inte är kul längre, tills det gör ont eller blir obehagligt. Jag ska testa hur långt jag orkar springa utan att stanna, och sen kan jag gå tillbaks hem igen. Bra. Brabrabra.Tolv minuter! Jag sprang i tolv minuter utan att stanna. Fan, vad jag är bra. I morgon blir det tretton. Det måste gå. Kan jag tolv, så måste jag kunna tretton.

 

 

ÄT OCH SPRING av Scott Jurek

image

Under närmare tjugo års tid har Scott Jurek varit en av världens främsta löpare på distansen ultramaraton. Men under uppväxten var Scott varken snabbare eller mer uthållig än andra ungar, han led av högt blodtryck och åt gärna frukost på McDonald’s. Ät och spring är Scott Jureks egen berättelse om utvecklingen från soffpotatis till ultramaratonlöpare – med lopp från 42 kilometer till över 20 mil. Han var en av de löpare som reste till Mexiko för att tävla mot tarahumaraindianerna, vilket beskrivs i bästsäljaren Born to run.
Jurek visar att det går att övervinna nästan allt: trötthet, smärta – både fysisk och själslig – och betonar vikten av att välja rätt mat. Successivt övergick han via vegetarisk kosthållning till att bli vegan. Men Jureks främsta budskap är att löpning inte handlar om medfödd talang utan om viljestyrka.
I boken varvar han praktiska löp- och träningsråd, osannolika historier om uthållighet, vetenskapliga fakta och härliga vegetariska recept. Ät och spring är en självbiografi, träningsguide och en vägledning till en medvetnare livsstil – allt i ett.

Hönshus-inspo

Idag var jag sjukt trött när klockan ringde! Satt uppe alldeles för länge igår och googlade och kollade Pinterest för att få inspiration till hönshus. Det finns väldigt mycket kul man kan göra! Terrar Kalle med en massa sms om pallkragar och grindar men han svarar inte, tror att ångrar att han gick med på att ha höns..

Idag ska jag jobba men innan dess tänkte jag hinna med att städa lite snabbt och sen träna TRX, får se om jag hinner med nåt pyssel i trädgården också. Det är kallare idag, började redan igår eftermiddag då det började blåsa ganska kallt men det ska bli sol och ganska varmt idag iallafall. I helgen blir det visst sämre men jag ska jobba så det kan väl kvitta egentligen.

image

image

image

Generöst

Jag har verkligen känt mig avstressad senaste veckan. Så himla skönt! Idag hade jag inga planer förutom löpningen men sängborden jag lite vad jag kände för. Så jag klippte gräset, byggde ihop paviljongen som ska bli hönsgård, rensade ogräs, vattnade och planterade.

När jag klippte gräset så visslade en granne på mig, inte de grannarna vi brukar umgås med utan de på andra sidan. Det är ett danskt, lite äldre par som är väldigt trevliga och mannen undrade om våra barn ville ha en pool. Jovisst tänkte jag då vi fick slänga den från förra året och inte köpt någon ny än. Så jag fick komma över och titta och då visade det sig vara en sån där stor pool med pump och grejer! Vi pratade förra sommaren om att köpa en sån då mindre pooler håller ungefär en sommar plus att man får byta vatten varje gång barnen ska bada. Och i en sån pool kan ju vi vuxna också bada så jag tackade och tog emot. Och så fick vi en cykel med också och han var på väg att ge oss en snowracer också men skulle bara dubbelkolla om inte barnbarnen ville ha den kvar. Så sjukt snällt!

När jag körde alla grejer i en skottkärra hem så var Dixon hos dem och de tyckte han var så fin och så väluppfostrad (!!!). Han fick en hel påse med massa olika hundgodis i då deras dotters hund gått bort i en tragisk olycka två dagar tidigare. Riktigt snälla människor och jag tänker att jag ska gå dit med en blomma någon dag framöver.

Nu ska jag googla hönshus! Kalle är helt nervös över mitt bygga och vill gärna ge förslag på för svåra saker att göra så att jag inte ska fixa att göra det själv utan att han måste göra det och han har annat som går före och då blir det inte av. Han tyckte till exempel att hönsgården skulle stå där vi i dagsläget har en jättestor gran men innan innan han är klar med hundgården så han har tid att fälla trädet och sen såga upp det och ta bort det så har nog alla höns dött ut.

image

Backintervaller

Idag fick jag ett riktigt sug efter backintervaller i skogen och när kroppen vill springa backintervaller, ja då springer man backintervaller.

Men benen var lika tunga som den senaste en och en halv veckan, de känns helt slut efter typ en kilometer och det är så trist att springa när det känns tungt och är en kamp prick hela tiden. Men jag kämpar på och hoppas att jag kommer igenom det snart.

Jag värmde upp ungefär 3,5 kilometer och sen tog jag mig an jobbigaste backen i skogen. Brant, lång och med massor av rötter. Åtta gånger upp och ner sprang jag och de sista gångerna upp använde jag nog överkroppen lika mycket som underkroppen för att komma framåt. Så himla jobbigt men så himla värt det.

image

Banshee

Jag skrev ju förut att jag hade beslutsångest om vilken serie jag skulle börja kolla på och efterlyste tips på Facebook. Jag fick massor av tips och hade ännu svårare att välja men tillslut valde jag Banshee, en serie jag inte hört talas om innan.

image

Och tur var väl det för jag blev fast direkt. Banshee är riktigt riktigt bra! Serien handlar om en kille som kommer ut efter 15 år i fängelse och då söker han upp sin gamla kärlek som lever under falskt namn i staden Banshee. När han befinner sig i en bar börjar han prata med en man som berättar att han ska börja jobba som stadens nya sheriff men när baren blir rånad så skjuts sheriffen ihjäl och han tar över sheriffens identitet, Lucas Hood. Banshee är en lugn stad med amishfolk, indianer och en massa hillbillies och när Hood börjar jobba som sheriff rör han runt i grytan. Serien innehåller mycket våld, blod och en hel del roliga och creepy karaktärer.

image

image

image

Jag rekommenderar er verkligen att kolla på Banshee, jag tror inte att ni kommer bli besvikna. Tack Marleen för tipset!

image

God morgon!

Jag sitter och kastar i mig frukost för att hinna gå med Dixon innan jag ska iväg. APT klockan 10 och jag velar om jag kan ha shortsen jag satt på mig eller om de är för korta. Om jag skulle jobba hade jag inte tagit dem men nu är det ju möte med bara kollegorna så det borde ju inte spela någon roll. Aja, i-landsproblem.

Härligt väder idag igen och vi slutar redan klockan två idag så man hinner njuta av några soltimmar ändå. Ha en fin dag!

image