Värme igen

Nemo har mått hur bra som helst idag så det grämer mig att han missade vandringsdagen. Men jag hade aldrig förlåtit mig själv om han bajsat ner sig i skogen inför hela skolan..

Vi fick en bra dag ändå, Nemo byggde lego och jag städade, Nemo kollade IPad och jag sprang och så spelade vi finns i sjön med en Star Wars-kortlek. När vi gick för att hämta Leon på förskolan så var det plötsligt jättevarmt ute, vart kom det ifrån?? Vi var på tok för varmt klädda och jag höll på att avlida innan vi var hemma igen och blev det shorts och linne direkt.

När Kalle kom hem åkte jag till jobbet, perfekt när vi kan göra så för då behöver ingen vabba. Hittills har vi inga vab-dagar i år *peppar peppar*.

Nu har jag en långhelg framför mig och det ska bli lovely, hoppas att det varma vädret fortsätter!

image
Min underbara basilika. Lätt att odla, doftar gott, smakar gott, ser fin ut.

Vecka 1 : Pass 3

Idag var första gången som jag ”misslyckades” med ett pass från schemat, och med misslyckades så menar jag att jag inte klarade att följa upplägget som såg ut så här:

TRÖSKEL
Tröskelträning/snabbdistans 5km + 3km. Fart 4:25-5:10/km med 3 min vila mellan.

Jag kände efter redan en kilometer att det inte skulle hålla, det var alldeles för jobbigt och jag fick kriga vartenda steg. Eftersom Nemo var hemma så höll jag mig i närheten och sprang runt området där vi bor och det är ungefär tre kilometer och det kändes som det lutade uppåt hela jäkla tiden. Jag beslutade mig efter två kilometer att istället för att springa 5+3 med tre minuter vila så skulle jag springa 3+3+2 med två minuter vila emellan. Och jag kämpade och sprang och vartenda jäkla steg var sååå tungt! Gjorde tre kilometer till och när jag skulle springa de sista två så försökte jag inte ens springa i angiven fart. Jag orkade verkligen inte utan tänkte att det är bättre att fullfölja även om det går långsamt än att avbryta för att jag inte orkar mer.

Så, jag gjorde mina åtta kilometer men det var fan inte roligt.

image

VAB

Idag är Nemo hemma och väldigt besviken över det. De har Vandringsdag i skolan och igår kväll gjorde vi iordning en matsäck efter hans önskemål. Men vid kvällsmaten hade han ingen riktig aptit och sen kräktes han lite. Vid tolv inatt kom han upp och behövde gå på toaletten och det bara forsade ur honom, stackarn. Han är pigg och som vanligt idag så jag tror han fått i sig gluten men vågade inte skicka ut honom en heldag i skogen utan tillgång till toalett. Och han är ledsen för det såklart men vi får göra det bästa av dagen ändå. Leon är på förskolans dag och jag åker till jobbet när Kalle kommer hem. Missar ett möte men det är inte mycket att göra åt, barnen först.

image

Kalvinknatet 2016

Idag var det äntligen dags för Kalvinknatet för Nemo och Leon. Nemo fick en broschyr om det i skolan för ett tag sen och Nemo var pepp redan då på att delta. Barnen har ju sprungit Häljarps Knattelopp två gånger tidigare och förra året sprang båda barnen hela sträckan på 900 meter.

image

Kalvinknatet var 700 meter och Leons grupp var först och han var så himla duktig från början till slut. Deltog i uppvärmningen och sen sprang han prick hela loppet utan att stanna. Han kämpade verkligen och när jag mötte honom efter målgången var han så sjukt glad och nöjd!

image

image

Nemo startade en stund efter att Leon kom i mål och var lite mer loj inför allt. Vet inte om det berodde på hans kompis som hade inställningen att anstränga sig så lite som möjligt och han ville göra likadant eller om det bara blev för mycket. Nemo har inte samma tävlingsinstinkt som Leon, såvida han inte redan är först vill säga. Nemo gick en del under loppet och det är ju inget fel i det men ibland önskar jag att han hade lite mer jävlar anamma och inte gav sig utan kämpade liiite till. Han gav järnet sista biten och sprang i mål och jag är så stolt över honom, över båda två.

image

image

Det har varit en jätterolig kväll och det var flera av barnens kompisar som sprang och jag hoppas verkligen att vi kan göra det här till en tradition. Och det vore så roligt om Nemo eller Leon skulle vilja börja träna löpning på allvar i framtiden, en kul grej att göra tillsammans.

image

Vecka 1 : Pass 2

Dags för veckans andra pass som såg ut såhär:

DISTANS
10km, behaglig fart från 5:30 – 6:30 min/km. Lyssna på kroppen och låt dagsformen bestämma.

Det är skönt med de här lugnare passen där jag inte behöver ta ut mig eller kämpa för att hålla ett högt tempo men de passen känns väldigt långa, att de tar sjukt lång tid. Eller, inte alltid såklart men idag gjorde det det. Känslan i kroppen var rätt så bra, hjärnan vill sakta ner och gå ett par gånger men jag lurade den med ett ”sen” och fortsatte.

Det var ruggigt när jag stack ut men ändå inte jättekallt så jag tog mina kompressionssleeves till armarna och de är verkligen bra. Efter halva rundan vek jag ner dem då jag blev varm, perfekt när det är sånt här mellan-väder. Sjukt dyra dock, 500 spänn på Runners Store.

Men även om rundan kändes ovanligt lång så blev den 10 kilometer på 57 minuter, tempo efter vad kroppen ville och jag känner mig nöjd med dagens pass.

image

Frusen

Idag har jag varit sjukt frusen hela dagen. Hatar när jag blir det för sen har jag sjukt svårt för att bli varm igen. Det började med att jag tyckte det var kallt i klassrummet i skolan och sen var det kallt som fan ute på rasten och kallt i gympasalen och så vidare.. Vid skoldagens slut höll jag på att avlida och när vi kom hem tog jag en lång varm dusch, så skönt! Och när jag väl blivit varm efter att ha frusit en hel dag, ja då blir jag jättetrött. Barnen fick se lite tv på eftermiddagen så jag kunde ta en powernap och sen gick vi ut eftersom solen kommit fram.

Det blev en riktigt fin eftermiddag och kväll och vi spelade fotboll, pysslade om kaninerna och barnen spikade i lite spillbitar som dräller överallt. När Kalle kom hem tittade vi i uthuset som jag bestämt mig för att göra om en del i till hönshus och bestämde hur det skulle göras. Så nu ska jag bara röja lite och städa och fixa iordning och sen såga ur en bit av väggen ut till hönsgården. Måste tyvärr såga ner en syren också men så får det bli.

Nu ska jag se ett avsnitt av Banshee innan det är dags att sova!

image

Skolbarn

Igår smög sig huvudvärken på mer och mer och när jag körde hem från jobbet var den brutal. Kunde knappt böja mig ner för då kändes det som världens tryck i huvudet. Vad är det för fel? Lite bättre nu när jag vaknade men jag känner hur det bultar lite lätt i skallen.

Idag ska jag vara med Nemo i skolan hela dagen, något han önskat länge nu. Det ska bli kul att se vad han gör om dagarna och hur stämningen i klassen är.

Nu måste jag skynda mig ut med Dixon en sväng så han inte kreverar när vi är borta. Håll tummarna för att huvudvärken inte kommer tillbaka under dagen.

image

Vecka 1 : Pass 1

Då var jag igång med träningsschema igen! Känns riktigt kul men jag börjar bli orolig för att jag är så autistisk att jag inte kan träna utan schema nu. Det gick nämligen hur bra som helst att springa idag! Är det så att jag mentalt behöver den tydligheten för att kunna prestera? Eller har kroppen återhämtat sig efter halvmaran? Eller var det pollen som jag var påverkad av? Har hört att pollen kan kännas så som jag känt i helgen och att det varit så mycket pollen i luften nu att även icke-allergiker känt av det. På jobbet är det två till som vaknat med samma sprängande huvudvärk som jag.

Skitsamma, känns skönt att löpningen kändes bättre idag och jag hoppas den fortsätter att göra det. Jag valde att börja veckan med intervaller.

INTERVALL
Uppvärmning 2km
Stegringslopp 3x80m med lugn gång tillbaka. Tänk på tekniken, avslappnad.
4x5min fart 4:55 – 5:15 min/km vila 2 min
Nedjogg 2km

Schemat är ju likt det som jag körde inför halvmaran men snabbare tempon och inga långpass, inte längre än 12 kilometer iallafall. Stegringslopp är nytt för det här schemat och med det menas att stegra långsamt farten från jogg till maxhastighet. När man nått sin maxhastighet går man långsamt tillbaka ner till joggingfart. Det är viktigare att fokusera på att springa avslappnat och försöka lyfta knäna lite mer än normalt istället för att springa så fort som möjligt.

Jag är nöjd med dagens pass och summerar det till 9 kilometer.

image
Dixon blev så glad när jag kom hem och ville äta upp all svett.

Kallt igen

Igår var det 11-12 grader ute och idag typ detsamma, och så blåser det. Fy vad tråkigt! Nu blev man ju lite van vid härligt sommarväder och så får man det taget från sig på det här elaka sättet.

Igår var vi på dop och fick se när Nina och Markus lilla Ella fick sitt namn. Ella sa inte ett ljud på hela ceremonin och inte på middagen efteråt heller. Så häftigt att barnen vänskapskretsen bara blir fler, nu är de åtta barn mellan fyra månader och sju år.

image

image

Vecka 1

Då är tanken att jag ska dra igång ett träningsschema imorgon. Jag har dragits med huvudvärk och snorig näsa och typ halsont sen igår men hoppas jag är fit for fight imorgon. Nu är det här egentligen vecka fyra i träningsschemat men jag räknar det som vecka ett och hoppas att det funkar.

VECKA 1

Distans
10km, behaglig fart från 5:30 – 6:30 min/km. Lyssna på kroppen och låt dagsformen bestämma.

Intervall
Uppvärmning 2km
Stegringslopp 3x80m med lugn gång tillbaka. Tänk på tekniken, avslappnad.
4x5min fart 4:55 – 5:15 min/km vila 2 min
Nedjogg 2km

Tröskel
Tröskelträning/snabbdistans 5km + 3km. Fart 4:25-5:10/km med 3 min vila mellan.

Distans
12km lugn löpning i vacker natur.

Som jag känner mig precis just nu är veckan inget jag ser fram emot. Men en natts sömn hoppas jag kan råda bot på det!

image
Bildkälla